Brak wyników

3 kroki do stworzenia firmy, która przetrwa wszystko

Artykuły | 26 lipca 2019 |
235

Prowadzenie własnej firmy to ciężki kawałek chleba, zwłaszcza w czasach, w których przedsiębiorcy muszą stawić czoła dynamicznym zmianom gospodarczym i technologicznym. Mówi się, że pierwsze dwa lata działalności są w biznesie kluczowe i warunkują utrzymanie się firmy na rynku. Tymczasem w dobie nieustannej transformacji okres ten jest zaledwie niewielkim wycinkiem i nie daje żadnej gwarancji na przetrwanie. Jak zatem stworzyć przedsiębiorstwo, które będzie konsekwentnie rozwijać skrzydła przez lata?
 

Rzeczywistość biznesowa zmienia się diametralnie z roku na rok, czego dowodem jest rewolucja na rynku pracy. Obecnie poziom bezrobocia jest bardzo niski, brakuje wykwalifikowanej kadry, a oczekiwana wysokość płac w specjalistycznych branżach jest na europejskim poziomie. Jeszcze kilka lat temu znalezienie pracownika nie było żadnym problemem, a przedsiębiorcy mogli rozwijać biznes mając w zanadrzu wiele rąk chętnych do pracy.

Aktualnie większość firm stawia w pierwszej kolejności na automatyzację swoich procesów, ponieważ na rynku nie ma wystarczającej liczby specjalistów. Bywa też tak, że przedsiębiorstw nie stać na zatrudnienie tych szczególnie wykwalifikowanych kandydatów, o ile w ogóle pojawią się na rozmowie rekrutacyjnej. Z drugiej strony polski biznes ma teraz o wiele więcej możliwości - przedsiębiorcy mogą poszukać inwestora lub skorzystać z łatwo dostępnych możliwości dofinansowania swojego projektu. To wszystko powoduje, że polskie pomysły mogą odnosić sukces nie tylko w kraju, ale i na całym świecie.

Tylko jak zbudować firmę, która przeskoczy nad wszystkimi kłodami rzucanymi pod nogi przez rynkowe realia?

1.       Zatrudniaj ludzi, którzy rozumieją wizję

W tworzeniu biznesu największą wartością są ludzie. Na nic zda się wyspecjalizowany zespół, który nie czuje wartości firmy i nie podziela jej wizji. Klimat panujący wśród pracowników ma ogromny wpływ na działalność firmy – może dodać jej skrzydeł lub powoli je podcinać. To od przedsiębiorcy zależy, kogo zdecyduje się zatrudnić, a także jaki zakres zadań będą wykonywać współpracownicy. Dlatego też kluczowe jest, aby zwracać szczególną uwagę na dostosowanie obowiązków do umiejętności danej osoby i świadomie wybierać te, które będą w stanie sprostać tym wymaganiom.

- Doświadczenie, wiedza i umiejętności są niezbędne, żeby współpracownik był w stanie zrealizować to, do czego został zatrudniony. W przeciwnym wypadku rodzą się tylko nieporozumienia i niechęć,  czego skutki ostateczne odczuwa cała firma. Dla mnie jako przedsiębiorcy równie ważne jest nastawienie, z jakim ludzie przychodzą do pracy. To, jak dana osoba podchodzi do swoich obowiązków nie tylko wiele mówi o przedsiębiorstwie, ale też może być przestrogą dla każdego, kto jest w stanie zatrudnić specjalistę nawet wtedy, kiedy ten od początku traktuję miejsce pracy jak zło konieczne. W pracy trzeba dostrzec możliwość realizacji i spełniania pasji, bo wówczas cele firmy zaczynamy traktować jak własne – tłumaczy Edyta Wojtas, wiceprezes zarządu w SaldeoSMART.

Warto pamiętać, że dużą rolę odgrywa również pokora. Nawet najbardziej doświadczona osoba może nie mieć racji, a najmłodszy stażem pracownik może mieć lepszy pomysł. Otwartość, szacunek i pokora są w biznesie kluczowe i to właśnie tych cech należy szukać wśród przyszłych współpracowników.

2.       Zaprzyjaźnij się ze zmianą i klientem

Dobry biznes w krótkiej perspektywie to taki, który odpowiada na jakąś realną potrzebę rynku. Jeśli jest popyt, to podaż szybko znajdzie swoich odbiorców. Natomiast patrząc długoterminowo, dobry biznes wymaga ciągłych zmian i dostosowywania się. Jeśli przedsiębiorca przegapi moment zmiany, wówczas jego dalsza obecność na rynku może być poważnie zagrożona. A zmienia się wszystko i to w błyskawicznym tempie, od technologii po oczekiwania grupy docelowej. Długofalowe planowanie lep...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy