Dołącz do czytelników
Brak wyników

Mobilność

30 sierpnia 2019

NR 8 (Sierpień 2019)

BMW X4 30i vs. BMW X5 30d: kosmetyka czy rewolucja?

0 61

W teorii obydwa samochody łączy bardzo niewiele: znaczek i segment – zwany crossover lub SUV. Oba niedawno też zyskały nowe generacje. BMW jednak stawia swoim klientom pytanie: czy wolą kosmetyczne zmiany w X4, czy nowe X5, które przeszło zdecydowaną rewolucję?

Krystalizacja trendów we współczesnej motoryzacji spowodowała, że rodzina samochodów sportowo-użytkowych (SUV – Sport Utility Vehicle) rozrosła się do okazałych rozmiarów. Teraz w salonach BMW możemy znaleźć aż siedem różnych „iksów”, z których każdy ma trafić do innej grupy klientów. Jednak, wprowadzając na rynek drugą generację X4 i czwartą odsłonę X5, projektanci obu aut zdecydowali się na zdecydowanie inne filozofie tworzenia samochodu. 

BMW X4 30i

Początkowo X4 było traktowane jako usportowiona wersja X3 i odpowiedź na Mercedesa GLC Coupé. Po czterech latach obecności na rynku pokazano nową generację G02. Również tutaj mamy sporo nawiązań do X3, jednak jest to już osobny model. Największe różnice w stylistyce zauważymy w tylnym pasie. Szkoda, że producent nadal nie przewidział wycieraczki tylnej szyby. Nowe lampy mocno zachodzą na błotniki i są dość kontrowersyjne – we wcześniejszym modelu zdecydowanie bardziej przypominały te stosowane w innych modelach BMW. Dwie chromowane końcówki układu wydechowego tylko podkreślają sportowy charakter „iksa” numer 4. Taką samą funkcję pełni pokaźny spojler na tylnej szybie oraz na klapie bagażnika. Z przodu charakterystyczne skrzela zostały lekko powiększone, ale nie wzbudzają tylu kontrowersji, co w największym X7. Całość wygląda dynamicznie i sportowo.

Wnętrze nowego BMW X4 również nie przeszło większej rewolucji. Zegary pozostały praktycznie niezmienione, kształt deski rozdzielczej podobny, ale zdecydowanie poprawiono jakość materiałów wykończeniowych. Wzrosła przestrzeń ładunkowa (do 525 l), jednak chcąc zapakować bagaże do bagażnika, nadal trzeba wysoko podnosić bagaże – w porównaniu do X3 jest to aż 10 cm wyżej!

X4 30i jest niestety też przykładem na dość negatywny trend we współczesnej motoryzacji. Jeszcze kilkanaście lat temu, widząc oznaczenie 30i, każdy wiedział, że pod maską pracuje potężny silnik z sześcioma cylindrami. Teraz mamy tutaj do dyspozycji 2-litrowego, czterocylindrowego benzyniaka wspomaganego turbodoładowaniem. W efekcie kierowca ma do dyspozycji 252 KM
i 350 Nm momentu obrotowego. I te wartości dostarczają pokaźnych możliwości w czasie jazdy (100 km/h osiąga w 6,5 s).

Niestety w połączeniu z dużą masą dynamiczna jazda będzie przynosić w efekcie wysokie zużycie paliwa – ponad 11 l w mieście i niewiele poniżej 9 l w trasie.  Chociaż testowany egzemplarz stał na opcjonalnych 20-calowych kołach, to trudno nowemu X4 zarzucić brak komfortu. To auto bardzo skutecznie eliminuje nierówności, które nie przedostają się do kabiny. Konstruktorom z Monachium udało się stworzyć bardzo dobrze jeżdżącego sportowego SUV-a.  X4 30i startuje cennik z poziomu ponad 235 000 zł – czyli o ponad 12 tysięcy więcej od X3. 

BMW X5 30d

Koncern z Monachium jest jednym z pionierów w tworzeniu samochodów sportowo-użytkowych. W 1999 r. pokazano auto zaprojektowane przez legendarnego Chrisa Bangle’a, który zaprojektował pierwszy model z rodz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "MŚP Biznes"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy