Dołącz do czytelników
Brak wyników

Liderzy biznesu

4 marca 2019

NR 5 (Luty 2019)

Co motywuje pracowników? Sprawdzamy, jak pozyskać i zatrzymać w firmie najlepszych kandydatów

0 150

W związku z coraz mniejszą dostępnością wyspecjalizowanych pracowników, którzy dysponują pożądanymi kompetencjami, firmy muszą silnie rywalizować o kandydatów i przygotowywać takie strategie zatrudnienia, które umożliwią sprostanie wysokim oczekiwaniom potencjalnych pracowników. Oznacza to, że konieczne jest zaproponowanie fachowcom nie tylko atrakcyjnego wynagrodzenia, ale również interesującej ścieżki kariery oraz pakietu odpowiednich świadczeń pozapłacowych dopasowanego do indywidualnych potrzeb.

Aby przyciągnąć i zatrzymać osoby, które mogą przyczynić się do dalszego rozwoju organizacji, trzeba zadbać o konkurencyjne wynagrodzenia oraz atrakcyjne pakiety świadczeń dodatkowych. 

„Główną przyczyną trudności rekrutacyjnych jest niedobór odpowiednich kandydatów na rynku. Problematyczna pozostaje również duża konkurencja na rynku pracy i wysokie oczekiwania finansowe kandydatów”1.

Konkurencja o najlepszych pracowników jest wysoka, dlatego większość firm planuje m.in. podwyżki wynagrodzeń i oferowanie dodatkowych benefitów. Niedobór kompetencji jest coraz bardziej dotkliwy, mamy do czynienia z rynkiem pracownika, dlatego pracodawcy prześcigają się w stosowaniu rozmaitych działań, które mają na celu rozwiązanie tego problemu. 

Zdecydowana większość firm oferuje już swoim pracownikom podstawowy pakiet opieki medycznej oraz kartę sportową. Dziś to jednak za mało. Wielu pracodawców decyduje się na dodatkowe rozwiązanie, jakim są karty lunchowe. 
To niestandardowe narzędzie, pozwalające jednak na to, by pracodawca pokazał swoją firmę jako taką, która dba o najważniejsze potrzeby pracownika. Ma to przełożenie na jego dobre samopoczucie, co w prostej linii przekłada się na jego pracę. Badanie Health Enhancement Research Organization (HERO) potwierdza zresztą, że regularne i zdrowe posiłki to wzrost wydajności pracowników o 25% i spadek absencji o 27%.

Stale rosnące problemy z pozyskaniem wartościowych pracowników sprawiają, że coraz więcej firm zaczyna świadomie inwestować w działania wspierające ich wizerunek jako atrakcyjnych pracodawców. Firmom zależy, by zaistnieć w świadomości kandydatów jako miejsce, gdzie zaczynać i rozwijać karierę chcą zarówno absolwenci, jak i specjaliści z wieloletnim doświadczeniem zawodowym. 

Organizacje coraz chętniej działają również z agencjami rekrutacyjnymi, które przejmują zadanie znalezienia odpowiednich osób na stanowisko. Wszystkie te działania są ukierunkowane na przygotowanie kompleksowej oferty, która przyciągnie najlepszych kandydatów na rynku. Zauważyć można jednak spadek skuteczności w walce o talenty wyłącznie w kategorii ciągłego podnoszenia wynagrodzeń. Potencjalny pracownik szuka już nie tylko korzyści finansowych przy wyborze miejsca zatrudnienia.

„Wysokość zarobków wciąż stanowi główny powód zmiany pracy, jednak pracownicy od miejsca zatrudnienia coraz częściej oczekują czegoś więcej. Firmy dostrzegają zmiany w oczekiwaniach kandydatów i poświęcają więcej uwagi aspektom takim, jak jasno wytyczone ścieżki kariery, atrakcyjna lokalizacja, dobra atmosfera oraz elastyczność w wyborze sposobów i czasu pracy”2.

Coraz większą uwagę firm skupiają pozafinansowe elementy ofert pracy, co jest odzwierciedleniem trendów, które można zaobserwować także wśród kandydatów aktywnie działających na rynku. 

Jednym z tych elemetów, które z roku na rok zyskują na popularności, są wspomniane karty lunchowe. Jako pierwsza na świecie to rozwiązanie wymyśliła firma Edenred, światowy ekspert w zakresie motywacji pozapłacowej. To rozwiązanie jest bezpieczne i wygodne – zarówno dla pracodawcy (firma optymalizuje koszty i zwiększa dochód netto każdego pracownika bez konieczności tworzenia ZFŚS), jak i pracowników (mogą zapłacić za ulubiony lunch w ponad 100 000 punktów gastronomicznych w całej Polsce oraz w internecie, a także zbliżeniowo dzięki aplikacji Google Pay).

Choć głównym powodem do zmiany pracy jest zbyt niskie wynagrodzenie, o odejściu od dotychczasowego pracodawcy decydują również:

Brak możliwości  rozwoju – pracownicy chcą nieustannie stawiać czoła nowym wyzwaniom i rywalizować ze współpracownikami, a jednocześnie piąć się po szczeblach kariery. Gdy nie mogą tego robić, odchodzą.

Poczucie niedoceniania – chodzi tu jednak nie tylko o nagrody finansowe, ale przede wszystkim wynagradzanie słowne, motywację.

Brak stabilności – rozumianej przede wszystkim jako forma zatrudnienia, gwarantująca stabilność etatu.

Zła atmosfera, stosowany mobbing i starcia na linii pracownik – pracodawca lub pracownik – pracownik – to kolejne z częstych powodów, dla których Polacy decydują się na zmianę miejsca zatrudnienia. 

Brak motywacji – jest on silnie związany z powyższymi powodami. To wszystko może prowadzić do braku zaangażowania we własne obowią...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "MŚP Biznes"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy