Brak wyników

Aktualności

29 maja 2019

Co z UX dla MŚP? – teoria a rzeczywistość

290

Wygląd czy funkcjonalność? To jeden z wielu dylematów, które towarzyszą projektantom rozwiązań dla różnych grup użytkowników. Dbałość o user experience przy założeniu, że doświadczenia odbiorców z kontaktów z firmą czy instytucją nie zawsze są pozytywne, to duże wyzwanie. Czy to, jak użytkownicy oceniają wygląd systemu, rzeczywiście wpływa na ocenę jego funkcjonalności? W jaki sposób wnioski mogą przydać się przedsiębiorcom (w tym właścicielom MŚP)?

Pomocne w udzieleniu odpowiedzi na powyższe pytania mogą okazać się wyniki badania przeprowadzonego w ramach Spółki Celowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu przez dr hab. Waldemara Rydzaka, prof. nadzw. UEP. W analizie wykorzystano ponad 2500 kwestionariuszy zebranych na 40 uczelniach wyższych z całej Polski.

 

Uporządkować system

- Wygląd graficzny e-systemu wykazał silną korelację z jego intuicyjnością i nieznacznie słabszą korelację z jego funkcjonalnością. Różnice były niewielkie, ale zauważalne – podkreśla dr hab. Waldemar Rydzak, prof. nadzw. UEP. - Należy pamiętać, że w 2018r. część e-systemów uczelni przeszła lifting w zakresie przystosowania do urządzeń mobilnych oraz odświeżenia szablonu graficznego. Zmiany zostały zrealizowane w obszarach, które wykazują mocną korelację z oceną intuicyjności. Z kolei poprawa intuicyjności współwystępuje z poprawą ocen w zakresie funkcjonalności e-systemu – dodaje.

Gdyby zestawić powyższe wnioski z wynikami zagranicznych badań na temat UX[1], można pomyśleć, że estetyka i wygląd systemu „przemawiają” do użytkowników. Pomagają one osiągnąć „efekt uporządkowania”. Użytkownicy stają się bardziej pobłażliwi dla drobnych błędów, jeśli nie utrudniają one wykorzystania pożądanych funkcji. W praktyce jest to działanie krótkofalowe.

 

Zainwestować w użytkowników

- Użytkownik kupuje oczami? Nie zawsze. Estetyka i ogólny wygląd systemu mają znaczenie na etapie pozyskiwania klienta, szczególnie podczas prezentacji osobom nie posiadającym wiedzy stricte merytorycznej, lecz często będącym osobami decyzyjnymi – podkreśla Monika Pupiec, Konsultant Ekspert Zespołu Wsparcia Finanse w firmie Kalasoft.

Dodaje ona również: - Podczas dialogów technicznych, czy prezentacji dla zainteresowanych danym obszarem użytkowników ten aspekt pozostaje kluczowy, choć schodzi na dalszy plan. Użytkownik oczekuje, że otrzyma produkt, który odciąży go w pracy czy będzie oferował nowe rozwiązania. Osiągnięcie tego jest trudne bez funkcjonalnego wyglądu. Dużo łatwiej przekonać jednak klienta do stosowanych rozwiązań (m.in. z obszaru UX) w sytuacji, gdy system spełnia większość jego wymagań i jest na zaawansowanym etapie utrzymania niż podczas jego wdrażania – podkreśla Monika Pupiec z Kalasoft.

 

Stawiać na intuicyjność

Niezależnie od strategii zawsze liczy się owo „dopasowanie”. – Klient potrafi często zmieniać wymagania. Największym wyzwaniem jest przekonanie g...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy