Brak wyników

Skuteczny marketing

8 maja 2019

NR 6 (Kwiecień 2019)

Content marketing a e-biznes, czyli jak sprzedawać słowem?

616

Content marketing to dowolnego typu treść, którą dzielimy się, żeby zdobyć nowych odbiorców i utrzymać aktualnych. Do marketingu treści zaliczają się m.in. blog firmowy i artykuły poradnikowe, opisy produktów i usług, treści na stronie, materiały wideo, publikacje w biurze prasowym czy wydawane e-booki. Czytelnicy trafiają na naszą stronę, bo znajdują na niej odpowiedź na pojawiające się u nich pytania i potrzeby. Odpowiednio wykreowana treść zachęca także odbiorców, a tym samym potencjalnych klientów do zapoznania się z naszymi usługami i produktami.

Marketing treści w e-commerce – postaw na blog i artykuły

Charakterystyka rynku e-commerce w Polsce wskazuje na to, że ponad 54% polskich internautów robi zakupy w sklepach internetowych. Handel w internecie z roku na rok rośnie, a internetowi konsumenci wydają coraz więcej pieniędzy na zakupy online. Podążając za tym trendem, warto przyjrzeć się treściom, które kierowane są do konsumentów, a także tym, co może ich przyciągnąć do wyboru naszej firmy, a nie tej konkurencyjnej.

Firmowy blog i sekcja artykułów poradnikowych to dobry sposób na wartościowe dzielenie się wiedzą i kreowanie wizerunku eksperta w branży, a także na stworzenie treści, które przyciągną nowych klientów. Według najnowszego raportu Sfera Group z badania „Content marketing w branży wnętrzarskiej. Trendy 2019”, 51,7% firm, które prowadziły w poprzednim roku działania content marketingowe, planuje zwiększenie budżetu na ten cel, a artykuły eksperckie w internecie stanowią 71,1% narzędzi marketingu treści wykorzystywanych w ich firmie.

Od czego więc zacząć? Na pewno od przygotowania odpowiednich tematów. Jeżeli firma zajmuje się np. sprzedażą mebli i akcesoriów do domu, należy zastanowić się, jakie pytania pojawią się u klienta, i postawić na prosty język oraz sformułowania. Mało kto szuka odpowiedzi w wyszukiwarce wpisując wielokrotnie złożone zdania. „Jak dobrać sofę do nowoczesnego domu? Wygodny fotel do salonu: jaki wybrać? Złote dodatki w mieszkaniu – inspiracje”. Najczęściej przez tego typu frazy wyszukiwane są materiały interesujące odbiorcę. Nagłówki artykułów powinny być proste i wspierać działania SEO strony. W poszukiwaniu inspirujących tematów wsparciem mogą okazać się okolicznościowe święta i pory roku. Sezonowość pomaga w tworzeniu ciekawego contentu, niezależnie od branży.

Sama treść artykułu powinna być spójna z jego tematem i merytoryczna. Budując wizerunek profesjonalnej firmy, nie należy skupiać się na nic niewnoszących treściach. Czytelnik nie może czuć się oszukany i jeżeli ma zostać na stronie na dłużej, musi otrzymać konkretne odpowiedzi oraz wiedzę, po którą przyszedł. Warto wzbogacić artykuły o dobrej jakości zdjęcia produktowe, nie te pobrane z darmowego stocka, a także podlinkować odpowiednie frazy do wybranych produktów lub kategorii, w których klient znajdzie dokładnie to, czego szuka. Tekst powinien być podzielony i zawierać nagłówki opisujące dany akapit. Przy tworzeniu nagłówków również należy skupić się na tym, czego szukają potencjalni klienci w wyszukiwarkach. W przypadku artykułu o tym „Jak dobrać sofę do nowoczesnego domu?” jeden z nagłówków oddzielających akapity może brzmieć: „Nowoczesna sofa w aranżacji salonu”.

User Generated Content

Często pomijanym, ale niezwykle skutecznym narzędziem content marketingowym są treści generowane przez klientów, tzw. UGC – User Generated Content. Zaliczają się do nich:

  • opinie opublikowane pod wybranym produktem lub usługą,
  • komentarze pod postami w social mediach,
  • opinie w formie oceny lub gwiazdek,
  • realne zdjęcia zakupionego produktu.

Klienci uznają za bardziej wartościowe opinie innych i realne zdjęcia produktów, a także pozytywnie odbierają markę, która aktywnie udziela się w komentarzach w social mediach i odpowiada na ewentualne wątpliwości lub zgłaszane problemy.

Według cytowanego wcześniej raportu Gemius aż 57% respondentów przyznało, że podczas poszukiwania sklepu online najważniejszym kryterium wyboru są właśnie opinie jego dotychczasowych klientów. Nie oznacza to jednak, 
że kilka negatywnych ocen może zaważyć o przyszłości biznesu. Wręcz przeciwnie: mogą one bardzo często dopomóc. W jaki sposób?
 
Po pierwsze, zróżnicowanie opinii zwiększa wiarygodność sklepu, zarówno w oczach klientów, jak i samej wyszukiwarki. Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę, że 100% pozytywnych ocen to efekt pracy copywriterów, którzy na zlecenie tworzą pochlebne recenzje na temat sklepu. Świadomość tego ma również sam Google, dla którego w pozycjonowaniu lokalnym, poza samą średnią ocen, kluczowa jest również ich liczba. 

Po drugie, negatywne opinie nie tylko pozw...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy