Brak wyników

Skuteczny marketing

13 października 2018

NR 2 (Czerwiec 2018)

Czy marketing automation sprawdzi się w MŚP?

276

Od kilku lat słyszę od przedsiębiorców, że marketing to tylko koszty. Ciekawe jest to, że najczęściej mówią to Ci, którzy działań marketingowych próbowali sporadycznie, przy bardzo ograniczonym budżecie, często nieumiejętnie, bez korzystania z profesjonalnych agencji, firm czy freelancerów. Pozwól, że pokażę Ci co ciekawego możesz uzyskać dzięki kolejnemu, dobrze zaplanowanemu podejściu. 

Kiedy masz już stronę internetową i dość jasno określone cele ekspansji w internecie, zaczynasz zastanawiać się dlaczego Twoja konkurencja sprzedaje więcej, jest bardziej popularna, cieszy się lepszą reputacją itd. Często odpowiedź na te pytania jest zadziwiająco prosta. Twoja konkurencja inwestuje w marketing, który dla Ciebie jest od lat jedynie zbędnym kosztem. Dzieje się tak, ponieważ komunikacja konkurencji jest spójna, ciągła i też skierowana do właściwych grup odbiorców. 
 
Małe i średnie firmy często są tak skoncentrowane na prowadzeniu biznesu, realizacji KPI (Key Performance Indicators, 
czyli kluczowych wskaźników efektywności) i planów sprzedażowych, że zapominają, iż ich realizacja wymaga wdrożenia nowoczesnych narzędzi wspierających komunikację marketingową. Narzędzia te pomagają osiągnąć lepsze rezultaty sprzedażowe, zwiększyć rozpoznawalność marki czy wzbudzić zainteresowanie ze strony potencjalnych klientów. 

Jeśli od lat w Twojej firmie marketing był spychany na dalsze tory, nie mam dobrej informacji – nie będzie łatwo dogonić konkurencję.

Jeśli to Ty musisz gonić „króliczka” spróbuj rozważyć wykorzystanie narzędzie klasy marketing automation.

Czym jest marketing automation?

Marketing automation (MA) to grupa działań prowadzonych przy użyciu specjalnego oprogramowania, służącego do usprawniania procesów marketingowo – sprzedażowych i budowania złożonych schematów interakcji z odbiorcami. Patrząc na to pod kątem praktycznym, wykorzystanie MA pozwala na identyfikację i zindywidualizowaną komunikację z potencjalnymi klientami firmy. Wśród takich systemów warto wymienić, m.in.: SALESmanago, GetResponse, UserEngage, HubSpot, Oracle Eloqua. Systemy te wspierają działania prowadzone w obszarze B2B, jak również B2C, np. w sklepach e-commerce skierowanych do klienta końcowego.

Choć nazwa może wskazywać, że marketing automation to coś, co dzieje się z automatu i nie wymaga od nas nakładu pracy, to rzeczywistość wygląda zupełnie inaczej. Aby system prawidłowo działał i przekazywał nam wartościowe dane, musimy poświęcić trochę czasu na prawidłowe skonfigurowanie narzędzia oraz zasilenie go odpowiednimi danymi – zarówno jakościowymi, jak i ilościowymi. Właściwe dane pozwalają wyciągać właściwe wnioski i dostosować prowadzone działania do potrzeb naszego odbiorcy.

Odbiorcy ceniącego firmy, które prowadzą działania w sposób niezbyt nachalny, dopasowane do jego zainteresowań i aktualnych oczekiwań. Systemy klasy marketing automation dzięki gromadzeniu danych demograficznych i behawioralnych starają się sprostać tym oczekiwaniom. Pozwalają poznać cyfrową mowę ciała (Digital Body Language – DBL) naszego odbiorcy, czyli aktywności i zachowania, które podejmuje w cyfrowym świecie. W internecie znacznie łatwiej je śledzić, monitorować i interpretować. 

Co zyskasz z systemem marketing automation? LUB Jakie możliwości dla Twojego biznesu oferuje marketing automation?

Systemy klasy marketing automation mogą łączyć w sobie wiele narzędzi i funkcji wykorzystywanych przez marketerów. Dane, które gromadzimy tutaj, zestawione z raportami z kampanii Google Adwords, FacebookAds, YouTube czy Google Analytics dostarczają nam nieocenioną wiedzę na temat naszej grupy docelowej czy konkretnie persony, wokół której powinniśmy budować przekaz marketingowy. 

Do najczęściej spotykanych funkcji w systemach marketing automation należą, m. in.:

  • monitoring i analiza zachowania klientów w Internecie (np. odwiedzających daną stronę www, reakcje e-mail marketing, zachowania w social mediach)
  • e-mail marketing – kreowanie wiadomości e-mailowych sprzedażowych i newsletterowych, autorespondery, personalizację wysyłek, dynamiczny content, komunikacja posprzedażowa
  • segmentacja i tagowanie klientów według dostępnych danych np. zainteresowania, wieku,  miejsca zamieszkania czy wartości koszyka zakupowego
  • CRM (customer relationship management) – pozwala na generowanie leadów, tworzenie baz danych, zarządzanie zebranymi leadami
  • lead scoring – kwalifikowanie leadów, przypisywanie poszczególnym działaniom klienta punktów, a następnie ustalanie progów punktowych, segmentowanie i gratyfikacja 
  • lead nurturing – edukowanie potencjalnego klienta i przekazywanie do działu sprzedaży leada, który jest bardziej skłonny do zakupy lub wręcz gotowy do tego by daną transakcję wykonać 
  • wysyłka wiadomości SMS, wdrożenie Web Push czy Live Chat
  • procesy automatyzacji – planowanie i wdrożenie cykli wysyłek, oraz ustawienie rozbudowanych procesów automatyzacji przy wykorzystaniu możliwość danego systemu

Najpopularniejsze działania z marketing automation 

W wielu firmach systemy marketing automa...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy