Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

4 marca 2019

NR 5 (Luty 2019)

Digitalizacja w firmach stała się koniecznością

0 213

Nowe technologie w coraz większym stopniu wkraczają w codzienne działania zarówno firm, jak i konsumentów. Prowadzi to do jeszcze szyb- szego rozwoju mobilności i powszechnej cyfryzacji codziennych działań. Dlatego przedsiębiorstwa coraz śmielej korzystają z możliwości, jakie daje w biznesie digitalizacja.

 

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie są aktualne trendy w zakresie automatyzacji procesów w firmach.
  • Jakie nowe technologie są obecnie wykorzystywane w przedsiębiorstwach.
  • Co może zyskać firma dzięki digitalizacji.

Obecnie obserwujemy bardzo dynamiczny rozwój technologiczny związany z pełną automatyzacją procesów w przedsiębiorstwach. Zdaniem ekspertów w 2019 r. rozwój ten będzie jeszcze bardziej dynamiczny. Nie ma się czemu dziwić. Digitalizacja może przynieść firmie wiele korzyści. Umożliwia ona optymalizację procesów, przyspiesza realizację projektów oraz zmniejsza koszty prowadzenia biznesu. 

Digitalizacja, czyli co

Digitalizacja często bywa mylona z cyfryzacją. Tymczasem cyfryzacja to pojęcie o wiele szersze. Cyfryzacja dotyczy zazwyczaj całego przedsiębiorstwa lub nawet kraju. Digitalizacja polega natomiast na usprawnieniu działalności firmy dzięki przekształceniu jej zasobów z postaci fizycznej na elektroniczną. 

Digitalizacja to jednak nie tylko przeniesienie dokumentów firmy z formy papierowej na cyfrową i umieszczenie ich na wspólnym dysku, ale przede wszystkim poprawa wydajności i efektywności różnych działów firmie. Przykładowo dzięki digitalizacji działy HR mogą komunikować się z pracownikami w czasie rzeczywistym. Nie muszą przeglądać wielu teczek akt pracowniczych, by sprawdzić historię zatrudnienia czy aktualność wyników badań okresowych. Z kolei pracownicy zamiast drukować i wypełniać wnioski urlopowe, mogą zrobić to kilkoma kliknięciami, korzystając z aplikacji mobilnej. 

Aktualne trendy 

– Świat zmierza w kierunku autonomicznych przedsiębiorstw, które same będą się napędzać – twierdzi Arkadiusz Zub, dyrektor sprzedaży technologii Oracle dla sektora MŚP. Jego zdaniem, pracownicy będą mogli skupić się na zadaniach o większej wartości, a całe przedsiębiorstwo będzie działać o wiele wydajniej dzięki wnioskom płynącym z danych i rekomendacjom dotyczącym dalszych działań. Systemy autonomiczne pozwolą stawić czoła wielu ważnym wyzwaniom, przed którymi stoją obecnie przedsiębiorstwa, takim jak rewolucja cyfrowa, obniżenie kosztów, innowacje w obsłudze klienta czy zapewnienie skalowalności potrzebnej do szybkiego rozwoju. 

– W samoczynnie działającym przedsiębiorstwie przyszłości systemy autonomiczne są oparte na sztucznej inteligencji, automatycznym uczeniu się i przetwarzaniu w chmurze, dzięki którym wymagają minimalnej interwencji człowieka. A ponieważ wszystko działa w chmurze, systemy te uczą się nie tylko z jednej bazy danych, lecz ze wszystkich baz wiedzy na świecie, co cały czas wzbogaca i doskonali ich możliwości – wyjaśnia Arkadiusz Zub. 

Za pomocą algorytmów sztucznej inteligencji i funkcji automatycznego uczenia połączonych z technologiami internetu rzeczy (IoT, Internet of Things) i integracji danych autonomiczne przedsiębiorstwo będzie w stanie pobrać dane z dowolnego miejsca w firmie w czasie rzeczywistym.

Za pomocą algorytmów sztucznej inteligencji i funkcji automatycznego uczenia połączonych z technologiami Internetu Rzeczy (IoT, Internet of Things) i integracji danych autonomiczne przedsiębiorstwo będzie w stanie pobrać dane z dowolnego miejsca w firmie w czasie rzeczywistym oraz przeanalizować je w celu wyciągania wniosków dotyczących wydajności, do których nie doszliby nawet najwybitniejsi analitycy danych. Dzięki postępom w technologii przetwarzania języka naturalnego wyniki analizy danych są prezentowane w przystępnych raportach zawierających również sugestie dotyczące dalszych działań.

Podobnego zdania jest Jacek Krzaczek, product manager Comarch ERP, który uważa, że w rozwoju technologicznym związanym z pełną automatyzacją procesów w przedsiębiorstwach kluczową rolę odegrają nowoczesne technologie, takie jak: sztuczna inteligencja (AI, Artificial Intelligence) i uczenie maszynowe (ML, Machine Learning). – Przykładowo, system może analizować współpracę z danym kontrahentem pod kątem rozliczeń i ostrzegać lub podpowiadać pracownikowi, jak zachować się w momencie wystawiania nowej faktury sprzedaży. Niby nic wielkiego, ale jeśli osoba wystawiająca średnio 50 faktur dziennie poświęci minutę na taką weryfikację kontrahenta, to szybko zauważymy, że dzięki ML może w miesiącu zaoszczędzić ponad 16 godzin pracy – mówi Jacek Krzaczek. 

Najpopularniejsze technologie

Coraz więcej firm, które chcą osiągnąć przewagę ekonomiczną, z uwagą spogląda w kierunku digitalizacji, kojarzonej z pełniejszym wykorzystaniem w biznesie możliwości, jakie niosą współczesne technologie. Z niektórymi z nich spotykamy się dosyć często. Piotr Makowski, product manager, marketing excellence product business development w Canon Polska, jako przykład podaje tu chatboty, powszechnie wykorzystywane do komunikacji z osobami odwiedzającymi strony internetowe, albo wirtualnych asystentów – Siri opracowanego przez Apple i Alexa dostarczanego przez Amazon. 

– W ostatnim czasie coraz bardziej popularną technologią jest też RPA (Robotic Process Automation). To specjalne programy, które służą do integracji i koordynacji prac między istniejącymi w przedsiębiorstwie systemami (bez udziału człowieka). Mogą one np. przepisywać informacje z jednego systemu do drugiego lub wykonywać ciąg powtarzalnych czynności związanych chociażby z naliczaniem płac. Możliwości jest wiele –
wyjaśnia Piotr Makowski i dodaje, że akurat ta technologia wzbudza jego mieszane odczucia, ponieważ bardzo łatwo może prowadzić do utrwalenia złych procesów (które jedynie są wykonywane szybciej). 

Interesującą kategorią są też technologie rozpoznawania i przetwarzania obrazów (często wykorzystujące wspomniane rozwiązania sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego). Zdaniem eksperta Canon Polska mają one kluczowe znaczenie dla firm pragnących podążać drogą digitalizacji. Pozwalają bowiem na płynne przejście ze świata analogowego do cyfrow...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "MŚP Biznes"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy