Dołącz do czytelników
Brak wyników

Skuteczny marketing

4 lipca 2019

NR 7 (Czerwiec 2019)

DLACZEGO WARTO POSTAWIĆ NA UNIKALNE TREŚCI? DUPLICATE CONTENT, CZYLI JAK POWIELONA TREŚĆ MOŻE SZKODZIĆ

0 159

Unikalne treści to podstawa, ale niestety nie każdy zdaje sobie z tego sprawę. Problem kopiowania treści to dość powszechne zjawisko w branży e-commerce, gdzie często przy tworzeniu opisów produktów bierze górę pokusa pójścia na skróty. Co to jest duplicate content i dlaczego warto uważnie przyjrzeć się temu zjawisku?

Duplicate i thin content

Duplicate content to powielanie treści lub grafik, które zostały już umieszczone wcześniej na innej stronie. Często sklepy internetowe kopiują np. opisy produktów ze strony producenta lub innych stron oferujących te same produkty. Zdarza się też, że na stronach konkurencyjnych firm pojawiają się mocno inspirowane wpisy blogowe i poradnikowe, które zawierają fragmenty lub nawet całość skopiowanych treści. Zjawisko duplicate content występuje także w obrębie jednej domeny. Dzieje się tak, gdy nasza strona dostępna jest pod wieloma adresami, np. www.conture.pl, conture.pl, conture.pl/index.php itd. W drugą stronę, warto też weryfikować, czy treści umieszczone na naszej witrynie nie są kopiowane przez innych. Niezależnie od samego zjawiska powielania treści i jego wpływu na pozycjonowanie oraz widoczność strony, jest to po prostu kradzież, która podlega konkretnym przepisom prawnym.

Nie tylko kopiowane treści szkodzą. Dość powszechnym problemem jest także umieszczanie na stronie treści niskiej jakości, czyli tzw. thin content. To głównie wpisy, które zawierają merytoryczne, ortograficzne i stylistyczne błędy, są nimi najczęściej treści pisane pod tzw. zaplecza strony lub tworzone w generatorach. To także treści przesadnie nasycone frazami kluczowymi, ukryta treść na stronie oraz stosowanie metod niezgodnych z wytycznymi wyszukiwarek – tzw. black hat SEO. Niezależnie od tego, jaki jest cel publikacji, należy zadbać o to, żeby wszystkie treści na naszej stronie były ciekawe i wartościowe dla czytelnika oraz odpowiednio zoptymalizowane. Sama tematyka powinna odnosić się do tego, co najczęściej wyszukują nasi odbiorcy, a tworzone treści uwzględniać nie tylko wyróżnienie słów kluczowych, nagłówków oraz optymalizację obrazków, ale także nieść za sobą merytoryczną wartość. W końcu na pierwszym etapie odbiorca ocenia nas i naszą firmę przez pryzmat treści i materiałów, z którymi zapoznaje się na stronie.
 

Postaw na unikalne treści, nie kopiuj!

Oprócz oczywistego łamania praw autorskich związanych z powielaniem treści, przede wszystkim powinniśmy zwrócić uwagę na to, w jaki sposób Google ukarze nas za plagiat. Wyszukiwarki indeksują datę publikacji danej treści i każde kolejne jej powielenie w obrębie własnej lub innej witryny traktowane jest jako duplicate content. Jakie są tego konsekwencje? Na stronę może zostać nałożony filtr, będący tymczasową blokadą strony na określone słowo kluczowe lub ban, powodujący całkowite wykluczenie z wyników wyszukiwania. W efekcie zauważymy zdecydowanie mniejszą liczbę odwiedzin strony, a samo przywrócenie jej do indeksu wyszukiwań i pierwotnej pozycji w rankingach może potrwać nawet kilka miesięcy.

Sprawdź, czy nie zostałeś skopiowany

Proces weryfikacji, czy stworzone przez nas wcześniej treści nie zostały skopiowane przez inne strony, nie jest trudny. Wystarczy wykorzystać do tego bezpłatne narzędzia dostępne online.

Jeżeli treść została już opublikowana na stronie, możemy wkleić link do niej np. do narzędzia Copyscape.com. Jeżeli natomiast chcemy sprawdzić, czy dana treść nie została już wcześniej gdzieś opublikowana, możemy wybrać inny rodzaj narzędzia, za pomocą którego wklejamy konkretny fragment tekstu i otrzymujemy wynik, wskazujący jaka jego część została już wcześniej opublikowana na innej stronie – np. quetext.com.

Ta forma sprawdzenia tekstu jest pomocna w przypadku weryfikacji autentyczności tekstu, kiedy zlecamy jego stworzenie agencji lub pracownikowi. Najszybszym i najprostszym sposobem jest także wklejenie fragmentu tekstu bezpośrednio do wyszukiwarki. W odpowiedzi otrzymujemy listę stron z pogrubionymi fragmentami tożsamymi z tekstem wklejonym do wyszukania.

Unikalne treści – dlaczego warto?

Wielu właścicieli sklepów internetowych zastanawia się, dlaczego warto inwestować w unikalne treści do każdego opisu produktu lub tworzyć cyklicznie artykuły poradnikowe. Ta sama sytuacja dotyczy firm oferujących usługi. Lista stron pojawiających się na poszczególne frazy w wyszukiwarce jest spora, a kiedy szukamy no...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "MŚP Biznes"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy