Brak wyników

Mobilność

4 marca 2019

NR 5 (Luty 2019)

Firmowy samochód nie zawsze musi być nowy

279

Dziś w wielu małych i średnich przedsiębiorstwach niezawodna flota to podstawa działalności. Tylko w ubiegłym roku z polskich salonów wyjechało ponad pół miliona nowych aut, z czego lwią część zakupiły firmy. Jak się jednak okazuje, rodzimy biznes bardzo chętnie zaopatruje się także w samochody używane, a w ostatnich latach coraz większą popularnością cieszą się pojazdy poleasingowe. Dlaczego warto się nimi zainteresować? Zapytaliśmy o to Bartosza Olejnika, dyrektora sprzedaży i marketingu w Carefleet S.A., jednej z wiodących na polskim rynku firm specjalizujących się w finansowaniu i zarządzaniu firmowymi flotami.

Carefleet S.A. już od kilku lat z uwagą przygląda się flotowym potrzebom małych i średnich firm. Jakie wnioski płyną z prowadzonych przez Państwa badań? Czym obecnie jeździ sektor MŚP?

Bartosz Olejnik: Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na fakt, że małe i średnie przedsiębiorstwa wybierają coraz lepsze i coraz droższe samochody. Jest to wynikiem m.in. popularności wynajmu długoterminowego, czyli kompleksowego i elastycznego rozwiązania, w ramach którego przedsiębiorcy mają zapewnione atrakcyjne finansowanie samochodów oraz szeroki pakiet usług dodatkowych. Jak wynika z naszych badań, z takiego rozwiązania korzysta już co piąta mała i średnia firma. Wielu przedsiębiorców nadal kupuje jednak samochody ze środków własnych oraz finansuje je w formie klasycznego leasingu. Co istotne, duża część firm korzysta jednocześnie z kilku modeli finansowania, łącząc np. wynajem długoterminowy z zakupem aut w kredycie. Ponad połowa przedstawicieli przedsiębiorstw z sektora MŚP deklaruje, że kupuje również samochody „z drugiej ręki”.

Gdzie najczęściej przedsiębiorcy zaopatrują się w samochody używane?

BO: Mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa najczęściej kupują używane pojazdy w komisach. Coraz większą popularnością cieszą się także samochody poleasingowe i pokontraktowe –
w swoich flotach posiada je ponad 22% firm z sektora MŚP. Jest to o tyle ciekawe, że centra sprzedaży pojazdów pokontraktowych i poleasingowych stanowią stosunkowo nową grupę podmiotów na wtórnym rynku motoryzacyjnym. Liczne zalety, jakimi charakteryzują się tego typu pojazdy, sprawiły, że przedsiębiorcy bardzo szybko się do nich przekonali.

Jakie są to zalety? Dlaczego warto postawić na samochody poleasingowe?

BO: Korzyści z zakupu samochodów poleasingowych i pokontraktowych jest wiele, począwszy od wiarygodnego pochodzenia, pełnej historii serwisowej, napraw wykonywanych w sprawdzonych serwisach, zgodnie z technologią przewidzianą przez producentów, czy braku „garażowego” serwisowania. W Carefleet S.A. przed skierowaniem samochodów używanych do sprzedaży każdy z nich podlega ocenie rzeczoznawcy, a wszystkie istotne informacje na temat stanu pojazdu są udostępniane potencjalnym nabywcom. Dla kupujących dużą wartością jest możliwość zapoznania się z opinią niezależnego specjalisty na temat konkretnego samochodu, co gwarantuje większą pewność zakupu. Dzięki takiemu rozwiązaniu przedsiębiorcy poszukujący kilkuletnich aut na rynku wtórnym mają możliwość nabycia samochodu z pewnego źródła, co w przypadku pojazdów używanych jest bardzo istotnym elementem. Duża część dostępnych w Polsce samochodów „z drugiej ręki” to bowiem auta z prywatnego importu zagranicznego, pochodzące najczęściej od nieznanych dostawców. W przypadku zakupu tego typu pojazdów mocno utrudniona, a w niektórych sytuacjach wręcz niemożliwa jest weryfikacja ich rzeczywistego przebiegu czy historii serwisowej.

Skąd tak naprawdę biorą się samochody poleasingowe, które sprzedaje Carefleet S.A.?  

BO: Obecnie znaczną część nowych samochodów sprzedawanych w Polsce nabywają firmy leasingowe i specjalizujące się w wynajmie długoterminowym przedsiębiorstwa 
Car Fleet Management. Jednym z czołowych podmiotów tego typu na polskim rynku jest właśnie firma Carefleet S.A. Samochody, które finansujemy, trafiają do flot naszych klientów –
korporacji, instytucji publicznych czy też w dużej mierze do firm z sektora MŚP. W zależności od modelu finansowania oraz indywidualnych ustaleń pomiędzy nami a klientami są one użytkowane przez okres od roku do kilku lat. Po zakończeniu kontraktów przedsiębiorcy mogą wykupić samochody lub dokonać ich zwrotu i podpisać umowy na nowe auta. Zdane pojazdy jako samochody pokontraktowe trafiają na wtórny rynek sprzedaży. 

Jaki...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy