Dołącz do czytelników
Brak wyników

Nowoczesny HR

2 lipca 2019

NR 7 (Czerwiec 2019)

HEADHUNTING JAKO SPOSÓB NA ZDOBYWANIE NAJLEPSZYCH PRACOWNIKÓW NA RYNKU

0 76

W dobie niedoboru pracowników, często braku reakcji kandydatów na zamieszczone ogłoszenie, niejednokrotnie wykorzystywaną metodą znalezienia odpowiednich pracowników stał się headhunting.

Kiedy zdecydować się na headhunting?

Headhunting w branży rekrutacyjnej, częściej nazywany executive search, jest metodą bezpośredniego dotarcia do kandydata, zazwyczaj na specjalistyczne stanowiska. Pracodawcy najczęściej korzystają z tej metody, gdy poszukują kandydatów o wysokich, unikatowych kwalifikacjach lub kiedy chcą pozyskać pracownika z bezpośredniej konkurencji. Innym powodem stosowania tej metody jest rekrutacja ukryta. Pracodawca nie chce w tym przypadku informować swoich pracowników bądź konkurencji o trudnościach personalnych w firmie. Nie tak rzadkim zjawiskiem jest również chęć dotarcia przez pracodawców do konkretnych osób znanych z imienia i nazwiska pracujących w konkurencyjnej firmie. W takiej sytuacji najkorzystniej zlecić tę usługę zewnętrznej firmie, dzięki czemu pracodawca nie naraża się na oskarżenia o pozyskanie pracowników od konkurencji. Profesjonalny rekruter po ustaleniu z klientem może utajnić nazwę firmy aż do momentu osiągnięcia pełnego zaangażowania kandydata w proces rekrutacyjny.

Do wartych podkreślenia korzyści wynikających z wyboru tej metody należy także szybkość w dotarciu do kandydatów, którzy z dużym prawdopodobieństwem będą spełniać wymagane oczekiwania kompetencyjne na danym stanowisku pracy. Jednakże należy pamiętać, że headhunting cechuje dotarcie najczęściej do pasywnych kandydatów, którzy nie poszukują pracy. Zaangażowanie potencjalnego pracownika i wieloetapowe rozmowy z nim mogą wydłużyć cały proces rekrutacyjny.

Od czego zacząć?

Przygotowanie do procesu pozyskania kandydatów tą metodą wymaga starannego zaplanowania. Podstawowym elementem jest dokładne ustalenie profilu poszukiwanej osoby. Do samych poszukiwań niezbędne będzie określenie kompetencji twardych, takich jak wykształcenie, doświadczenie zawodowe, branża, w której kandydat się specjalizuje, znajomość programów komputerowych czy języków obcych, a także ukończone kursy i certyfikaty. W dalszych etapach istotne będą również kompetencje miękkie wymagane na danym stanowisku pracy, takie jak styl zarządzania, umiejętność pracy w grupie czy pod presją czasu. Następnie należy przeprowadzić dokładną analizę rynku, a szczególnie branży, z której chcemy kandydata pozyskać.

Do tego niezbędne jest sporządzenie listy firm, w których potencjalnie mogą pracować osoby posiadające wymagane doświadczenie i spełniające ustalone kryteria. W tym miejscu należy również wykluczyć organizacje, z których pracodawca nie chce pozyskiwać kandydatów, ze względu na zawarty gentelmen’s agreement między współpracującymi firmami lub rozbieżność zasad panujących w firmach konkurencyjnych. Ważne, aby przed kontaktem z poszukiwanymi kandydatami przygotować dokładną ofertę. Przekaz oferty pracy, telefoniczny czy też drogą mailową, powinien być spersonalizowany, zawierać konkretne informacje dotyczące stanowiska i firmy, którą rekruter reprezentuje. Kiedy jesteśmy już przygotowani do komunikacji z potencjalnym kandydatem, pozostaje kwestia ustalenia drogi komunikacji. Media społecznościowe i narzędzia internetowe znacznie ułatwiły pracę rekruterom, a w pewnych kwestiach przekształciły formę headhuntingu, czyniąc ją bardziej etyczną. 

Jakie zagrożenia niesie headhunting?

Planując proces bezpośrednich poszukiwań kandydatów, należy zdawać sobie sprawę z jego zagrożeń. Do najważniejszych należy wątpliwa motywacja do zmiany pracy kandydatów pasywnych. Najczęściej łowcy głów docierają do kandydatów, którzy nie rozpatrywali wcześniej zmiany pracy. Są to pracownicy, którzy cenią sobie rozwój i warunki u obecnego pracodawcy i niełatwo zmienić ich przekonania. Decydującym czynnikiem jest tu odpowiednie pr...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "MŚP Biznes"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy