Dołącz do czytelników
Brak wyników

Liderzy biznesu

2 lipca 2019

NR 7 (Czerwiec 2019)

Im szybciej i prościej, tym lepiej dla klientów

0 75

Rozmawiamy z Michałem Knitterem, Wiceprezesem Carsmile.

 

Mija rok, od kiedy rozpoczęliście swoją działalność. Jak podsumujecie pierwsze 12 miesięcy? Co Was zaskoczyło, co było największym wyzwaniem?
 

Michał Knitter: Pozytywnym zaskoczeniem jest dojrzałość użytkowników, czyli strony popytowej rynku. Spodziewaliśmy się raczej klientów leasingowych, których będziemy dopiero przekonywać do abonamentów, tymczasem znajomość usługi wynajmu długoterminowego okazała się bardzo duża. Podobnie jest z wykorzystaniem internetu do zakupu auta. Nie ma tu żadnych barier. Aż 60% użytkowników korzysta z naszej platformy przez smartfony. Im szybciej i prościej, tym dla nich lepiej. Tylko pojedyncze osoby umawiają się na jazdy testowe. Zbliżamy się do 1000 zawartych umów. Największe wyzwanie? Przekonanie branży leasingowej do innowacji, digitalizacji… 
 

Czujecie, że już przeprowadziliście rewolucję na rynku? Czy trzeba jeszcze na nią poczekać?

MK: Stworzyliśmy nowy standard sprzedaży on-line samochodów i produktów finansowych związanych z motoryzacją. Taki Blik, tylko dla branży moto. Użytkownik wchodzi na platformę i wszystko robi sam – konfiguruje auto, wybiera okres umowy, wylicza abonament albo ratę leasingu, zamawia samochód. Żadnych e-maili, żadnych pdf-ów. Wygląda to tak prosto, bo w środku aplikacji jest silnik oparty na trzech inteligentnych algorytmach. Pierwszy szacuje RV na podstawie przewidywanego sposobu zużycia i danych z firmy Eurotax, drugi w zautomatyzowany sposób wylicza zdolność kredytową użytkownika i sprawdza jego wiarygodność w bazach dłużników. Trzeci pomaga nam zarządzać stockiem ponad 500 modeli aut prezentowanych na platformie. Proszę sobie odpowiedzieć, czy jest to rewolucja. 
 

Wynajem czy leasing auta przez internet jest dziś coraz bardziej popularny. Co decyduje o tym, że ten trend rośnie w siłę? Jak duży wpływ mają na to trendy płynące do nas z Zachodu?

MK: Wygoda, bezpieczeństwo i względy finansowe. Formalności załatwiamy on-line, choć w przypadku leasingu musimy na koniec wysłać do klienta umowę papierową, bo taki mamy w Polsce Kodeks cywilny. Średnio co trzy lata możemy zmieniać auto na nowe, dzięki czemu nie uciekają nam nowinki technologiczne. Płacimy miesięczny abonament, nie angażując własnych oszczędności na zakup auta, które za trzy lata będzie warte połowę ceny katalogowej. Carsubsription rozwinął się na Zachodzie, tego nie wymyśliliśmy w Polsce, ale jeśli chodzi o procesy operacyjne, które muszą być przeprowadzone, aby użytkownik odebrał auto, nie ruszając się z domu, to robimy coś innowacyjnego na skalę światową. 
 

Do kogo przede wszystkim skierowana jest Wasza oferta? Kto może z niej skorzystać?

MK: Przede wszystkim osoby, dla których liczy się czas, fani elektrycznych hulajnóg, Netfliksa, co-workingów, smartfonów, nowoczesnego stylu życia. Ale wśród użytkowników platformy mamy też sporą grupę osób w wieku przedemerytalnym, które sporo spraw załatwiają już przez smarfony – kupują bilety do kina, zamawiają wakacje, czytają newsy. Dwie trzecie naszych użytkowników to osoby prowadzące działalność gospodarczą. Wynika to z faktu, że one częściej zmieniają samochody i bardziej niż konsumenci indywidualni patrzą na koszty i odliczenia. Są też bardziej zabiegane.
 

Którą Waszą ofertą klienci są najbardziej zainteresowani? Jaki okres wynajmu, segment rynku interesuje ich najbardziej?

MK: Jesteśmy marketplacem. Nie nastawimy się na żadną konkretną grupę użytkowników i to się sprawdza. Widzimy popyt na różne samochody: od aut kompaktowych typu Ford Focus, przez crossovery i SUV-y jak Nissan Qashqai czy Volvo XC60, po najwyższą półkę typu Jaguar I-Pace, choć tu siłą rzeczy użytkowników z odpowiednią zdolnością kredytową jest mniej. Najczęściej wybieranym okresem umowy są trzy lata, bo to najbardziej ekonomiczna opcja. 
 

Papierologia w branży leasingowej jest niemałym kłopotem. Wy sobie z tym świetnie radzicie, ale klient i tak musi finalnie podpisać umowę? Czy przewidujecie z...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "MŚP Biznes"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy