Dołącz do czytelników
Brak wyników

Human resources

13 października 2018

NR 2 (Czerwiec 2018)

Jak i kogo rekrutują agencje pracy tymczasowej i agencje rekrutacyjne? RAPORT

0 74

Agencje pracy tymczasowej oraz agencje rekrutacyjne powstały i wciąż się rozwijają, ponieważ szeroko rozumiany rynek potrzebuje tego typu usług. Oznacza to, że nie ma ograniczeń, jeśli chodzi o to, kto może korzystać z usług takich agencji. Firmy, niezależnie od tego, jakiej są wielkości, w jakiej branży działają, czy jaki kapitał u nich przeważa, mogą zwracać się do agencji zawsze wtedy, kiedy mają potrzebę dodatkowego personelu.

Przedsiębiorcy najczęściej korzystają z agencji rekrutacyjnych, ponieważ aby pozyskać personel o odpowiednich kwalifikacjach, potrzebują wsparcia ze strony ekspertów z odpowiednią wiedzą i kompetencjami. Według Dagmary Chudzińskiej-Matysiak, area director staffing w Randstad Polska, dodatkowo nie bez znaczenia jest fakt, szczególnie w obecnej sytuacji rynkowej, że agencje posiadają swoje bazy kandydatów oraz know-how związany ze skutecznym pozyskiwaniem tych osób, które nie są aktywne na rynku.

Są więc dużo bardziej efektywne w rekrutacji. – Coraz powszechniejsze jest również zlecanie firmom wyspecjalizowanym wszystkich elementów z działalności przedsiębiorstw, które nie stanowią dla nich głównego biznesu, w tym także zadań z zakresu HR – mówi Dagmara Chudzińska-Matysiak.

Podobnie rzecz się ma z agencjami pracy tymczasowej. Firmy zwracają się do agencji, ponieważ przedsiębiorcom trudno jest pozyskać odpowiednich pracowników w odpowiedniej liczbie, a bardzo często wiąże się to tylko z doraźną potrzebą lub po prostu chęcią oddania wyspecjalizowanej firmie niektórych procesów, takich jak rekrutacja, administracja, zarządzanie początkową rotacją. Bardzo często pozytywnie oceniani pracownicy tymczasowi zostają po jakimś czasie zatrudnieni bezpośrednio przez pracodawcę na etat.

– Dodatkową korzyścią ze współpracy z agencją pracy jest możliwość korzystania z doradztwa. Szczególnie duże firmy z naszej branży mają bardzo szeroki ogląd rynku. Mogą więc dzielić się swoim doświadczeniem i opinią, doradzając klientom, co zrobić, aby uatrakcyjnić ofertę czy utrzymać pracowników – dodaje Dagmara Chudzińska-Matysiak z Randstad Polska. Według niej w Polsce jeszcze cały czas głównymi odbiorcami takich usług są międzynarodowe firmy, głównie z branży produkcyjnej, logistycznej, call center, choć coraz częściej polskie firmy także przekonują się, że warto powierzyć niektóre aspekty specjalistom w danej dziedzinie.

W agencjach proces rekrutacji trwa właściwie w trybie ciągłym. Najczęściej specjalizują się one w konkretnych obszarach, 
np. pozyskując pracowników fizycznych, pracowników wyspecjalizowanych w danym obszarze: finansów, IT czy inżynierii. Największe firmy, takie jak Randstad, mają wyspecjalizowane działy i mogą wspierać swoich klientów właściwie we wszystkich obszarach. –

Proces rekrutacji w agencjach to ciągły kontakt z kandydatami. Po otrzymaniu od klienta wymagań i ustaleniu profilu, agencje sprawdzają swoje bazy danych, wspierając się dodatkowymi działaniami uzależnionymi od profilu stanowiska, aby w jak najszybszym czasie zaprezentować swoim klientom kandydatów spełniających ich wymagania – mówi Dagmara Chudzińska-Matysiak. Jej zdaniem bardzo ważna jest wspomniana wcześniej specjalizacja, ponieważ zupełnie inaczej dociera się do kandydata na pracownika fizycznego, a zupełnie inaczej do specjalisty czy menedżera. Sposób prowadzenia procesu rekrutacji to jeden z elementów, który wpływa na ocenę jakości świadczonych usług. – W Randstad przyświeca nam idea human forward, co w praktyce oznacza, że poprzez bieżący kontakt, informacje zwrotne czy doradztwo staramy się wspierać potencjał kandydatów i pomagać im w miarę możliwości znajdować jak najlepszą pracę. Efektem tego jest wiele projektów rekrutacyjnych, które z sukcesami od lat prowadzimy dla naszych klientów – mówi Dagmara Chudzińska-Matysiak.

Agencja zatrudnienia może rekrutować kandydatów dla klientów właściwie ze wszystkich branż i na różne stanowiska. Zasady zatrudniania pracowników przez pracodawcę będącego agencją pracy oraz kierowania ich do wykonywania pracy tymczasowej określa ustawa z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych. Jednymi z ograniczeń są kwestie związane z BHP, należy również zwrócić uwagę na prace szczególnie niebezpieczne, które są zdefiniowane w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.

W polskim prawie zostały zdefiniowane cztery rodzaje prac o takim charakterze. Po pierwsze: są to roboty budowlane, rozbiórkowe, remontowe i montażowe, prowadzone bez wstrzymania ruchu zakładu pracy lub jego części. Pod drugie: prace w zbiornikach, kanałach, w...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "MŚP Biznes"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy