Dołącz do czytelników
Brak wyników

Prawo i podatki

8 maja 2019

NR 6 (Kwiecień 2019)

Jak przygotować samochód do zwrotu po umowie leasingu?

0 124

Kilka lat temu zdecydowaliśmy się na zakup nowego auta i finansowanie go w wynajmie długoterminowym. Kalkulacja przedstawiona przez handlowca wyglądała bardzo korzystnie – małe, miesięczne raty i na koniec wysoki wykup lub zwrot do leasingu. Do końca obecnej umowy zostało kilka miesięcy, więc powoli rozglądamy się za ofertami na nowe auto. Ale co ze starym kontraktem?

W artykule omówimy przypadek, w którym nie decydujemy się na wykup samochodu. Chcemy po prostu przesiąść się w nowe, bezpieczne, ekologiczne auto, a sprzedaż używanego auta pozostawić firmie leasingowej. W ferworze walki o jak najlepszą ofertę łatwo przegapić moment, w którym należy przygotować się na zwrot poprzedniego auta. Podpowiemy, co należy zrobić, aby zakończenie umowy było przyjemnością dla obu stron.

Przeczytaj umowę

Umowa leasingu oraz załączniki do niej są odpowiedzią na wszystko. Właściwie na tym moglibyśmy zakończyć ten wpis. Warunki, terminy, akceptowalny stan pojazdu, kary za ewentualne braki lub zaniedbania – w dużych firmach leasingowych każdy aspekt został uregulowany w umowie i nie pozostawia pola na indywidualne interpretacje. Zdajemy sobie sprawę z tego, że zapoznanie się ze wszystkimi dokumentami zajęłoby długie wieczory, dlatego przedstawimy, na co kolejno należy zwrócić uwagę.

Kilka miesięcy do końca umowy

Głównym źródłem dodatkowych kosztów na koniec umowy leasingu są dopłaty za stan techniczny pojazdu oraz jego nadprzebieg. Wybierając wynajem długoterminowy, przy zawieraniu umowy na pewno zadeklarowaliśmy limit kilometrów. Sprawdźmy więc aktualny stan licznika i porównajmy go z tym, co jest zapisane w umowie. Jeżeli według obliczeń zabraknie „do limitu”, jest to ostatni moment, żeby rozmawiać z firmą leasingową o aneksie. Z reguły zmiana limitu w trakcie umowy powinna być tańsza niż dopłacanie za nadprzebieg na koniec, nawet po uwzględnieniu opłaty za aneks.

Innym popularnym rozwiązaniem jest rotacja samochodu. Jeżeli flota, którą zarządzamy, liczy co najmniej kilka samochodów, można zarządzić zmianę aut i przekazać samochód pracownikowi, który jeździ najmniej.

Miesiąc do końca umowy

Drugim krokiem na naszej checkliście powinna być ocena stanu technicznego. Leasingodawcy szczegółowo określają, w jakim stopniu może być zużyty pojazd w zależności od jego wieku oraz przebiegu. Większość firm leasingowych odwołuje się w umowie do standardu wypracowanego przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów. Warto sprawdzić, czy w naszym przypadku również ma zastosowanie przewodnik PZWLP. Niektóre firmy stosują własne przewodniki, które mogą być mniej korzystne dla klienta.

Na to warto zwrócić uwagę

Kilka tygodni przed końcem umowy umyjmy dokładnie pojazd i obejrzyjmy go pod kątem uszkodzeń, które nie będą traktowane jako zużycie normatywne. Za wszelkie usterki, które nie mieszczą się w akceptowalnym zużyciu, trzeba niestety zapłacić. Jeżeli nie mamy wiedzy, ile może kosztować naprawa uszkodzeń, warto poprosić o pomoc swojego leasingodawcę i przedstawić samochód do oceny technicznej. Taka usługa będzie dodatkowo płatna, ale pozwoli podjąć właściwą decyzję. Ocenę techniczną może przeprowadzić również dowolny warsztat blacharsko-lakierniczy, np. ten, z którym do tej pory współpracowaliśmy. Ocena warsztatu zazwyczaj będzie dużo tańsza niż ta wykonana przez firmę leasingową, ale niestety nie daje gwarancji, że zapłacimy dokładnie taką kwotę. Wysokość prognozowanej dopłaty za ponadnormatywne zużycie można łatwo obniżyć, naprawiając pojazd. 

– Jeżeli w trakcie najmu powstały jakieś szkody z tytułu OC sprawcy, mamy trzy lata od daty zdarzenia, aby zgłosić roszczenie – przypomina Małgorzata Mulak, dyrektor zarządzający sieci warsztatów blacharsko-lakierniczych Compet. – W przypadku szkód rozliczanych w ciężar polisy AC mamy na to zazwyczaj jedynie kilka dni. Jeżeli zgłosimy szkody w późniejszym terminie, ubezpieczyciel może żądać dodatkowych wyjaśnień lub w ogóle odmówić wypłaty odszkodowania – zaznacza.

Pamiętajmy o zachowaniu odpowiedniej...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "MŚP Biznes"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy