Dołącz do czytelników
Brak wyników

Skuteczny marketing

30 sierpnia 2019

NR 8 (Sierpień 2019)

JAK TWORZYĆ TREŚCI, KTÓRE WSPIERAJĄ SPRZEDAŻ PRZEZ LATA?

0 70

Content marketing jest obecnie jednym z najbardziej skutecznych działań marketingowych. Dobrze przygotowane treści nie tylko wspierają pozyskiwanie nowych klientów, ale także pomagają budować zaufanie do marki, pozycjonują ją jako eksperta w swojej branży i zwiększają widoczność w wyszukiwarce Google. Z tego artykułu dowiesz się, jakie działania należy uwzględnić w strategii content marketingowej, aby zainwestowane 
w tworzenie treści środki zwracały się przez lata, a same treści przynosiły korzyści równie długo.

Evergreen content – wiecznie żywe treści

Z marketingowego punktu widzenia tworzymy dwa rodzaje treści, jeśli chodzi o ich aktualność. Wszelkie nowinki czy treści skupione wokół konkretnego wydarzenia zwykle po krótkim czasie tracą na aktualności. 

Drugi typ treści to materiały ponadczasowe, których zawartość nie dezaktualizuje się tak szybko, a ich wartość dla odbiorcy jest liczona w latach. Zwykle zawierają one uniwersalne informacje czy porady i są przydatne dla użytkowników na każdym etapie lejka zakupowego. Ich przygotowanie to większa inwestycja, zwłaszcza jeśli chodzi o czas, gdyż powinny być przemyślane, szczegółowe i bardzo dobrze opracowane. Jednak warto w nie inwestować, gdyż oprócz ich ponadczasowości dodatkowo wspierają link building i samo pozycjonowanie. Wiąże się to z tym, że inne strony chętniej będą odwoływać się tego typu artykułów niż do tekstów z newsów i szybko dezaktualizujących się informacji. Treści, jakie możemy tworzyć w ramach evergreen contentu, to m.in.:

• Poradniki rozwiązujące najczęstsze problemy klientów, nierzadko odpowiadające na pytania zaczynające się od słowa „jak”. Pomysły na nie możesz czerpać z działu obsługi klienta i z fraz, jakie wpisują odwiedzający w wyszukiwarkę na Twojej stronie. Przeglądając je, dowiesz się, jakich odpowiedzi szukają Twoi klienci. Poradniki mogą mieć formę nie tylko artykułów, ale także filmików umieszczanych na YouTubie, który jest drugą najpopularniejszą wyszukiwarką na świecie (rys. 1).
 

 Rys. 1. Przykład filmu stworzonego wraz z wpisem poradnikowym na blogu

• Case study, czyli studium przypadku opisujące metody realizacji danego projektu czy np. akcji marketingowej lub wdrożenia jakiegoś narzędzia w firmie. Zwykle zawierają takie informacje, jak cele, sytuacja wyjściowa, streszczenie przebiegu działań i uzyskane wyniki. Case studies to jedne z chętniej czytanych materiałów, gdyż dostarczają autentycznych przykładów i stanowią wartościowy materiał edukacyjny. To także jedna z form prezentacji sukcesów z przebiegu współpracy z klientem, która może zostać wykorzystana podczas prezentacji handlowych. 

• Recenzje produktów w formie wartościowych opisów produktów, prezentacji wrażeń z ich wykorzystania, a także zawierające ilustrowane instrukcje obsługi to przydatny materiał dla wszystkich nowych użytkowników i potencjalnych klientów. Tego typu content będzie aktualny, dopóki produkt będzie w sprzedaży. Warto wykorzystać tu opinie klientów, które bazując na społecznym dowodzie słuszności, zwiększą zainteresowanie opisywanym produktem. Dodatkowym wsparciem będą również filmiki, które docenią zarówno odbiorcy, jak i algorytmy Google. Dobry rozwiązaniem może być także porównanie kilku produktów czy usług opisujące ich mocne i słabsze strony, funkcje czy specyficzne cechy.

• Omówienia raportów – pomimo że raporty w wielu przypadkach odnoszą się do badanego okresu i ich przydatność może wydawać się krótka, to jednak tak nie jest. Nowe edycje zwykle oparte są na tych z lat poprzednich, a wnioski i trendy powstają na bazie danych z tych okresów, gdzie teoretycznie już nieaktualne raporty są niezbędne.

Rys. 2. Przykład listy narzędzi do content marketingu od Brand24

 

• Listy i zestawienia – zarówno te inspiracyjne, jak i poradnikowe. Ludzie lubią tego typu materiały, bo są łatwe do przyswojenia, a jednocześnie zawierają dużo przydatnej wiedzy podanej w skondensowanej formie. Przykłady tej formy contentu to np. zestawienie najlepszych książek z danej niszy, najczęstsze błędy popełniane w jakimś specyficznym procesie czy lista najlepszych narzędzi i aplikacji przydatnych na danym stanowisku (rys. 2).

• Wywiady, zwłaszcza ze znanymi osobami lub ekspertami w danej dziedzinie. Czytelnik zyska dzięki nim unikalną wiedzę, opinię lub wnioski, a ponieważ siła eksperta będzie raczej rosła niż odwrotnie, to treść taka jeszcze bardziej zyska na wartości. Atrakcyjną formą wywiadu są podcasty lub filmy, gdzie można usłyszeć i zobaczyć emocje rozmówców i lepiej zrozumieć tło wypowiedzi.

 

Daj drugie życie swoim treściom 

Nawet najlepiej przygotowane treści po pewnym czasie ulegają dezaktualizacji. Aby włożona w nie praca nie poszła jednak na marne, warto je aktualizować, a tym samym podbijać ich pozycję w wynikach wyszukiwania Google. 

Przede wszystkim sprawdź wszystkie linki zawarte w artykule i jeśli jakiś wcześniej umieszczony obecnie nie działa, to albo poszukaj dla niego alternatywy, albo usuń go całkowicie. Aby ułatwić sobie znajdowanie niepoprawnych linków, możesz skorzystać z narzędzia Online Broken Link Checker1, które przeanalizuje Twoją stronę pod kątem znajdujących się na niej linków i wskaże te niedziałające. Z kolei jeśli masz stronę na Wordpressie, to możesz zainstalować dedykowane mu specjalne wtyczki, np. Broken Link Checker2.

W następnym kroku sprawdź optymalizację wpisu pod roboty Google: czy znaczniki meta są uzupełnione, czy frazy kluczowe w artykule wciąż są adekwatne do głównych celów biznesowych, czy tekst jes...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "MŚP Biznes"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy