Dołącz do czytelników
Brak wyników

Mobilność

12 października 2018

NR 1 (Luty 2018)

Na krótkiej smyczy kabla – Toyota Prius PHEV

0 146

Toyota robi to tak dobrze, jak nikt inny. Chodzi oczywiście o rozwój napędów hybrydowych, wolumen sprzedaży oraz marketing związany z promowaniem tej technologii. 

Wysiłki japońskiego producenta są oszałamiające, a obecność aut z napędem alternatywnym można nazwać już sagą, która trwa od ponad 20 lat. W tym okresie sprzedano ponad 10 mln hybryd, a Toyota Prius stała się ikoną, wręcz synonimem aut napędzanych przy współudziale energii elektrycznej. Również w Polsce hybrydy sprzedają się jak świeże bułeczki. To zawdzięczamy piekielnie dobremu marketingowi, ponieważ głosy na temat użyteczności aut hybrydowych we flotach poruszających się poza terenem zabudowanym są bardzo podzielone.

Toyota Prius najnowszej generacji w typie plug-in hybrid jest niezwykle charakternym, a nawet widowiskowym samochodem. Tylny pas przywodzi skojarzenia z amerykańskimi krążownikami. Pociągłe linie i charakterny koniec pojazdu podobne są trochę do Cadillaców z lat 60. ubiegłego wieku. Ekstrawaganckie kształty z pewnością zwracają uwagę – im spogląda się dalej od linii przednich świateł, tym coraz więcej się dzieje. Nie sposób jest przejść obok Priusa, nie zwracając na niego uwagi. Przednie wertykalnie zamontowane światła LED-owe do jazdy dziennej od razu wskazują na elektryczny rodowód pojazdu. Mocna kolorystyka, dostępna w katalogu, może jeszcze podbić wrażenie podróży niezwykle osobliwym samochodem (błękit Spirited Aqua lub czerwień Emotional Red dodają pieprznej nuty i tak ciekawie zaprojektowanemu nadwoziu).

Profil auta jest arcyciekawy i smukły. Przywodzi na myśl nadmuchiwanego balona, gdzie powietrze zgromadzone jest w środkowej części gumowego opakowania. Podobnie jest z Priusem PHEV, który rozszerza się, spoglądając od frontu w stronę kabiny pasażerskiej, która to jest najbardziej obfitym przestrzennie miejscem, aby następnie zwężać się ponownie w stronę bagażnika i tylnego zderzaka. Ciekawy wygląd oczywiście nie był głównym katalizatorem tego projektu. Inżynierowie chcieli wykrzesać z modelu zupełnie nową jakość w kontekście aerodynamiki oraz możliwie obniżyć współczynnik oporu powietrza. Toyota Prius PHEV ma prześlizgiwać się swoimi opływowymi kształtami pomiędzy masami powietrza, a nie drastycznie je łamać. Końcowym muśnięciem jest wklęsły kształt tylnej szyby (która t...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "MŚP Biznes"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy