Dołącz do czytelników
Brak wyników

Nowoczesne technologie

30 sierpnia 2019

NR 8 (Sierpień 2019)

Narzędzia marketingowe – co wybrać, aby zyskać więcej? (cz. 1)

0 62

Systemy wspierające działania online, które mają pomóc nam w codziennej pracy operacyjnej, a także przede wszystkim zautomatyzować i spersonalizować nasze działania, to temat nieustannie będący na topie. Dobrze dobrane i skonfigurowane narzędzie pozwoli bowiem nie tylko zwiększyć przychody witryny, np. skutecznie „ratując porzucony koszyk” użytkownika, ale też znacznie usprawni komunikację czy dokładnie przedstawi dane dotyczące naszego e-commerce. Na tym etapie zazwyczaj pojawia się pytanie, który z systemów najlepiej sprawdzi się dla mojego biznesu i jakie są główne zalety tych narzędzi. W poniższym zestawieniu przedstawiam kilka interesujących i różnorodnych systemów, które z powodzeniem poradzą sobie zarówno w mniejszej firmie, jak i w prężnie działających, dużych e-commerce’ach.

Google Analytics //analytics.google.com/

Nasz przegląd zaczniemy od starego dobrego Google Analytics. Jest to najczęściej wykorzystywane narzędzie do mierzenia działań na stronach www. Analytics w podstawowej wersji jest darmowy. Aby rozpocząć działania, wystarczy umieścić unikalny dla naszej usługi kod na każdej podstronie naszego serwisu i już można zbierać informacje.

Narzędzie to pozwala przede wszystkim uzyskać dane dotyczące aktywności użytkowników na naszej witrynie. Możemy sprawdzić m.in., ilu ich było, ile wygenerowali sesji czy jaki był średni czas ich wizyty. Dzięki gotowym raportom podstawowym, pogrupowanym w cztery główne obszary (Odbiorcy, Pozyskiwanie, Zachowanie, Konwersje) możemy również szybko przeanalizować, skąd użytkownicy do nas przyszli, jak zachowywali się na naszej witrynie, co ich zainteresowało oraz w końcu, czy dokonali konwersji. Wielką zaletą tego narzędzia jest to, że możemy nie tylko analizować całą grupę userów, ale też możemy podzielić ich na mniejsze grupy według wybranych przez nas kryteriów. Segmentacja, bo o tym tutaj mowa, pozwala na o wiele bardziej precyzyjne analizy i wnioskowanie. Analytics daje nam również możliwość filtrowania danych według zadanych kryteriów. Dodatkowo, możemy również przygotować raporty personalizowane, przedstawiające wybrane przez nas wymiary oraz metryki z dodanymi segmentami i filtrami. W ten sposób uzyskujemy dokładnie to, czego potrzebujemy w codziennej pracy operacyjnej – bez zbędnego szukania, pobierania danych do Excela i dalszej ich obróbki. 

Oczywiście na tym możliwości GA się nie kończą. Przy użyciu dodatkowych wdrożeń kodów mierzących możemy korzystać z rozszerzonego modułu e-commerce do badania aktywności i transakcji w naszym sklepie internetowym. Narzędzie pokaże nam nie tylko zakupy, ale też i dane dotyczące wyświetleń produktów czy ilości dodania ich do koszyka. Wskaże, które produkty czy kategorie cieszą się największą popularnością oraz na którym etapie lejka zakupowego użytkownicy rezygnują z transakcji.


Analyticsa możemy wykorzystać również do mierzenia zdarzeń na naszej stronie. Na przykład, wdrażając dodatkowy kod pod buttonem, poznamy liczbę kliknięć w niego, jednocześnie uzyskując wszystkie informacje dotyczące tego, skąd użytkownik został pozyskany i jakie aktywności realizował na witrynie. Pozwala to zmierzyć wiele ważnych dla nas interakcji, które normalnie nie są dostępne.

To wszystko to oczywiście podstawowe funkcjonalności tego narzędzia, a jego możliwości i zastosowania są o wiele szersze. Jeżeli chcesz przetestować Google Analytics, zanim go wdrożysz na swojej witrynie, jest na to prosty sposób. Google udostępnia konto Demo – z danymi z //www.googlemerchandisestore.com/. Zupełnie za darmo można uzyskać do niego dostęp i testować do woli. 

Podsumowując, Google Analytics na pewno jest niezbędnym narzędziem do codziennej pracy operacyjnej i badania tego, co dzieje się na Twojej witrynie, a także oceny innych kanałów pozyskiwania użytkowników. 

Google Data Studio //datastudio.google.com/

Google Data Studio to niezwykle przydatne narzędzie, które służy przede wszystkim do szybkiego i skutecznego raportowania naszych wyników. Pożegnajmy szare tabelki i nudnego Excela. Teraz możemy stworzyć piękne wizualizacje i interaktywne raporty, które możemy łatwo udostępniać.

Niezwykle istotne jest to, że w Data Studio możemy połączyć dane z kilku różnych źródeł i przedstawić je w jednym raporcie. Do tej pory byliśmy skazani na drogie rozwiązania lub ręczne i czasochłonne łączenie danych w Excelu. Teraz szybko i automatycznie dołączymy do raportu nie tylko Google Analytics, ale też i Google Ads czy Google Search Console. 

Przy wykorzystaniu wbudowanych wtyczek możemy również dodać inne dane, np.: z bazy danych, Google Docs czy social mediów (LinkedIn, Facebook, YouTube, Twitter). Lista wtyczek ciągle się zwiększa, więc możliwości narzędzia codziennie się rozszerzają. :) W ten sposób możemy pracować na spójnych danych, a nasze analizy są lepsze i łatwiejsze do zrealizowania. Wnioskowanie jest dużo prostsze, skoro w jednym miejscu mamy wszystkie potrzebne informacje.
 

 

Raporty w Data Studio są nie tylko interaktywne, ale też niezwykle atrakcyjne wizualnie. Możemy w prosty sposób (drag&drop) dopasować raport do naszych potrzeb, a także dodać personalizowane tło, logotypy czy obrazy. Narzędzie posiada również szerokie możliwości dopasowania stylu i kolorystyki naszych wykresów czy dashboardów. 

Dodatkowo Data Studio na życzenie przedstawi nam porównanie z wybranym okresem czy dane z określonego zakresu czasowego (również z przeszłości, jeżeli oczywiście dysponujemy takimi danymi). W praktyce oznacza to koniec cotygodniowego czy comiesięcznego przygotowywania raportów. Wystarczy zmienić zakres dat i gotowe. Raporty możemy udostępnić przez link, przesłać mailem lub pobrać jako PDF. Prawda, że jest to proste? I do tego, uwaga, darmowe!

Edrone //edrone.me/pl/

Edrone to platforma CRM i marketing automation przeznaczona dla e-handlu i firm internetowych. Pozwala oszczędzać czas na obsługę użytkowników sklepów internetowych i przetwarzać ich dane osobowe w czasie rzeczywistym, aby komunikować się z nimi za pośrednictwem różnych mediów społecznościowych, poczty e-mail, ponownego kierowania i automatyzacji marketingu, pop-up’ów lub czatu na żywo. Wyróżnikiem edrone na tle konkurencji jest unikatowy interfejs o bardzo intuicyjnej nawigacji.

Narzędzie jest dedykowane średnim i większym biznesom e-commerce. Skierowane jest dla firm, które chcą zmniejszyć liczbę używanych narzędzi do wsparcia sprzedaży w sklepach internetowych oraz zbierać i analizować dane o użytkownikach w jednym miejscu. Edrone jest dość mocno rozbudowany pod kątem mediów społecznościowych, co jest szczególną zaletą dla e-sklepów, które działają w modelu B2C, a social media są głównym kanałem ich komunikacji z użytkownikiem.

W ramach podstawowych obszarów swojej działalności gospodarczej firma zajmuje się:

  • dostarczaniem oprogramowania marketing automation dla sklepów internetowych,
  • udostępnianiem narzędzia eCRM dla sklepów internetowych,
  • dedykowaną obsługą autorskiego systemu marketing automation dla sklepów internetowych.

Innowacyjność edrone potwierdzają liczne nagrody, w tym „Best in Cloud” – nagroda przyznana edrone w 2017 i 2018 r.,
w konkursie organizowanym przez „Computerworld” za najlepszy produkt CRM. Edrone wyprzedził takie firmy, jak Microsoft, Oracle czy SAP.

YouLead //www.youlead.pl/

 

YouLead, jeden z systemów typu marketing automation, przyjmuje najbardziej naturalny dla człowieka sposób komunikacji. Identyfikuje „rozmówcę” w internecie już od pierwszej chwili, zapamiętuje jego cechy, jeszcze zanim ten udostępni swoją tożsamość! W ten sposób buduje historię od pierwszej wizyty, a nie od momentu przedstawienia się internetowego gościa. Monitoring maili i wizyt na stronie, dynamiczny content na stronie personalizowany pod kątem działań internauty, automatyczny scoring leadów oparty na ich zachowaniu to tylko niewielka część z tych obszarów, w których YouLead okaże się bardzo pomocny.

Często jednak problemem jest wprowadzanie informacji sprzedażowych do dwóch odrębnych systemów. W przypadku YouLead nie stanowi to problemu – system łatwo integruje się z Twoim CRM-em. Dzięki gromadzeniu informacji na temat leadów (np. jakie konkretne działanie i o jakim koszcie przy...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "MŚP Biznes"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy