Dołącz do czytelników
Brak wyników

Liderzy biznesu

2 lipca 2019

NR 7 (Czerwiec 2019)

Nasza siła opiera się na ciągłym rozwoju

0 84

Rozmawiamy z Krzysztofem Ogorzałkiem, Członkiem Zarządu Stowarzyszenia Inicjatywa Firm Rodzinnych. 

Jako Inicjatywa Firm Rodzinnych prowadzą Państwo szereg projektów dla przedsiębiorców rodzinnych. Sztandarowym, organizowanym przez Państwa wydarzeniem są U-RODZINY, czyli doroczny Ogólnopolski Zjazd Firm Rodzinnych. Czym jest wspomniane wydarzenie i skąd pomysł na jego organizację? 
 

Krzysztof Ogorzałek: Ogólnopolski Zjazd Firm Rodzinnych to wyjątkowe wydarzenie na skalę całego kraju. Od 12 lat Stowarzyszenie Inicjatywa Firm Rodzinnych co roku przyciąga kilkuset przedsiębiorców podczas U-RODZIN, tym samym zwiększając i integrując środowisko polskich firm rodzinnych. Pomysł wydarzenia powstał razem z naszą organizacją, gdy członkowie-założyciele IFR postanowili, iż dobrze będzie zebrać podobnych do siebie przedsiębiorców rodzinnych, porozmawiać o wspólnych problemach, podzielić doświadczeniem oraz razem planować działania na rzecz środowiska, przy okazji oczywiście bawić się w rodzinnym gronie i poznawać nowych ciekawych ludzi. Od pierwszego Zjazdu, w 2008 roku w Kędzierzynie-Koźlu do dziś, wydarzenie zdecydowanie się zmieniło i wyrosło w rozpoznawalną coroczną konferencję biznesową. Niezmienne zostały rodzinna tradycja i otwartość. Mimo to U-RODZINY to wydarzenie nie tylko dla przedsiębiorców. Co roku na Zjeździe można spotkać i usłyszeć przedstawicieli środowisk naukowych i eksperckich, reprezentantów administracji centralnej i samorządów, a także znanych mówców motywacyjnych i dziennikarzy. Co ważne, U-RODZINY to także perfekcyjna okazja dla networkingu i nawiązania nowych relacji, zarówno biznesowych, jak i przyjacielskich. Warto dodać, że Zjazdy Firm Rodzinnych to tak naprawdę dwie konferencje równoległe. Druga konferencja poświęcona jest naszym dzieciom, które w dobranych grupach wiekowych z zakresu 4–16 lat mają swoje zajęcia merytoryczne, swój bal.

Sukces 11. edycji Zjazdu w Katowicach potwierdził, że U-RODZINY to największe i najważniejsze wydarzenie dla przedsiębiorców rodzinnych w Polsce. Liczby z zeszłorocznej edycji są naprawdę przemawiające: ponad 430 uczestników, prawie 40 dzieci, blisko 70 prelegentów i gości specjalnych, ponad 50 partnerów i patronów wydarzenia dołączyło do ogólnopolskiego święta przedsiębiorczości rodzinnej. Nie zatrzymujemy się na tym i w tym roku chcemy zorganizować jeszcze bardziej porywającą imprezę. 12. U-RODZINY odbędą się w dniach 24–26 października br. w Warszawie pod hasłem przewodnim – Rozwój i Bezpieczeństwo. Rozmawiać będziemy o dwóch zapewne najważniejszych kwestiach warunkujących sukces polskich przedsiębiorców. Razem z naszymi gośćmi i prelegentami wytypujemy główne bariery i problemy w rozwoju firm rodzinnych oraz postaramy się znaleźć właściwe rozwiązania. Zastanowimy się także, w jaki sposób możemy uniknąć tych problemów i odpowiednio wcześniej zadbać o bezpieczeństwo firmy. Omówimy również, czym jest polska marka oraz polski design, porozmawiamy o ekspansji zagranicznej i planowaniu strategicznym, ale też o automatyzacji, robotyzacji i e-commerce. Już tradycyjnie na zjeździe uwagę poświęcamy kwestiom prawnym i podatkowym, finansom i inwestycjom, które mają duże znaczenie w prowadzeniu biznesu. Na uczestników U-RODZIN czekają 3 dni pełne merytorycznych dyskusji i praktycznych warsztatów. Nie zapomnieliśmy także o części rozrywkowo-integracyjnej: na początku gości powita stand-up poświęcony tematyce firm rodzinnych, drugiego dnia odbędzie się uroczysty Charytatywny Bal Firm Rodzinnych, w sobotę natomiast spędzimy wieczór w jednym z warszawskich teatrów. Potwierdziliśmy już udział wielu znanych przedsiębiorców i ekspertów. Będą m.in.: Maciej Panek (Prezes Zarządu PANEK S.A.), Grzegorz Putka (Dyrektor Zarządzający Piekarnie Cukiernie Putka), Tomasz Domogała (Przewodniczący Rady Nadzorczej TDJ S.A.), Adam Rozwadowski (Założyciel Enel-Med S.A.), dr Stanisław Han (Prezes Zarządu Hasco-Lek S.A.), Jacek Ptaszek (Współwłaściciel i Członek Zarządu JMP Flowers), Kacper Sosnowski (Członek Zarządu Kross S.A.) oraz prof. Andrzej Blikle (Prezes Honorowy Stowarzyszenia IFR). W najbliższym czasie ogłosimy kolejnych prelegentów oraz nowe szczegóły programu merytorycznego Zjazdu. Zapraszamy do śledzenia aktualności na naszej stronie internetowej www.u-rodziny.pl
 

 

Jak liczne w polskim pejzażu gospodarczym są przedsiębiorstwa rodzinne? Jaka jest ich główna siła? Czy fakt bycia firmą rodzinną daje jakieś przewagi konkurencyjne? 

KO: Wiele osób zapewne się zdziwi, ile w Polsce jest firm rodzinnych. Zanim jednak przejdziemy do liczb, należy podkreślić, że nie istnieje jedna obowiązująca definicja, czym jest „firma rodzinna”, stąd może być różne podejście do określania ich roli w państwie. Nasze Stowarzyszenie trzyma się definicji, iż Firmą Rodzinną jest przedsiębiorstwo o dowolnej formie prawnej lub osoba prowadząca działalność gospodarczą, których kapitał w całości lub w decydującej części znajduje się w posiadaniu rodziny, przynajmniej jeden jej członek wywiera decydujący wpływ na kierownictwo lub sam sprawuje funkcję kierowniczą z zamiarem trwałego utrzymania przedsięwzięcia w rękach rodziny. Wracając do liczb – tutaj należałoby odnieść się do badania przeprowadzonego przez Instytut Biznesu Rodzinnego w ramach projektu „Statystyka Firm Rodzinnych”. Z badania wynika, że 36% firm w Polsce to wyraźnie przedsiębiorstwa rodzinne, które są świadome własnej tożsamości, natomiast potencjalnie w kraju aż 92% firm może być firmami rodzinnymi, gdyż własność firmy pozostaje w rękach rodziny. Przemawiające są również wskaźniki makroekonomiczne – jeśli weźmiemy firmy wyraźnie rodzinne (36% wszystkich firm w Polsce) to odpowiadają one za 18% polskiego PKB, natomiast jeśli popatrzymy na firmy potencjalnie rodzinne (92% firm), to w ich rękach jest aż 67% PKB kraju. Warto te liczby zestawić z tymi, które posiadamy od członków naszego stowarzyszenia. Zgodnie z badaniem wewnętrznym „Policzmy się”, które przeprowadziliśmy w tym roku, IFR reprezentuje 578 przedsiębiorstw zatrudniających średnio 24,5 osoby, z obrotem rocznym na poziomie 7,5 mld zł (w roku 2018). Staramy się być jak najbliżej firm rodzinnych, dlatego dziś mamy osiem biur w całej Polsce (centrala w Warszawie), a struktura organizacji liczy też osiem oddziałów wojewódzkich i kół regionalnych.

Jaka jest główna siła firmy rodzinnej – właśnie rodzina, czyli trwały fundament, a to daje niezawodne wsparcie oraz motywację do ciężkiej pracy i dalszego rozwoju. Jej siłą jest to, że firma działa nie tylko dla osiągnięcia krótkookresowych zysków finansowych, lecz żeby ciągle rozwijać się i trwać przez pokolenia. Dlatego każda firma rodzinna to biznes, który potencjalnie przetrwa przez dziesięciolecia, a w wielu przepadkach nawet wieki. Tę tezę potwierdzają także ww. badania – mówiące, że niemal jedna trzecia firm rodzinnych funkcjonuje powyżej 20 lat na rynku. Warto też podkreślić znaczenie środowiska firm rodzinnych, które od kilku lat bardzo aktywnie działa na rzecz wspólnego dobra i stanowi duże wsparcie dla polskich przedsiębiorców. W tym kontekście warto wspomnieć przyjętą w ubiegłym roku ustawę o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej oraz korzystne zmiany prawno-podatkowe. Co do przewagi konkurencyjnej firmy rodzinnej – w dużej mierze odpowiedź na to pytanie wiąże się z siłą firmy rodzinnej. Do takich przewag należałoby zaliczyć długofalowe myślenie oraz pracę na przyszłość, a także zapewne najważniejszy aspekt każdej rodziny – zaufanie. Na tle innych firmy rodzinne bez wątpienia bardzo wyróżnia podejście do współpracy i nastawienie zarówno wobec partnerów, jak i klientów. Firmy rodzinne to także wartości. Między innymi tymi wartościami kierowaliśmy się wybierając tegorocznego beneficjenta Balu Charytatywnego Firm Rodzinnych podczas 12. U-RODZIN, którym jest Hospicjum Onkologiczne im. Świętego Krzysztofa w Warszawie.
 

Kilka lat publikowaliście Barometr Firm Rodzinnych, czyli europejski raport KPMG, mający na celu badanie specyfiki również polskich firm rodzinnych. Jakie wniosk...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "MŚP Biznes"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy