Dołącz do czytelników
Brak wyników

Nie taki zasięg organiczny straszny… Czyli jak publikować ciekawe treści na Facebooku

Artykuły | 14 października 2018 | NR 3
154

Kiedy w 2007 r. Facebook wprowadzał tzw. brand pages, czyli strony profilów firmowych, było to doskonałe narzędzie do prowadzenia bezpośredniej i darmowej komunikacji przedsiębiorstw ze swoimi potencjalnymi i aktualnymi klientami. 

Szybko okazało się jednak, że autorzy platformy zamierzają oprzeć swój model biznesowy na wprowadzaniu płatnych treści. W konsekwencji mamy do czynienia z coraz większymi ograniczeniami, które zmniejszają zasięgi organiczne firmowych postów i liczbę osób, do których docierają. W zamian Facebook oferuje firmom promowanie treści i duże możliwości targetowania publikacji do wybranych grup odbiorców. 

Czy zatem darmowa działalność na Facebooku wciąż ma sens? Jak zadbać o to, by publikowane przez nas treści docierały 
do zainteresowanych?

Czym jest i jak działa zasięg organiczny?

Zasięg organiczny postów na Facebooku najłatwiej można zdefiniować jako liczbę osób, do których twoja treść dotarła bez płatnej promocji i która wyświetliła im się na ich tablicy całkowicie za darmo. 

Na zasięg organiczny publikacji wpływa wiele czynników, w tym przede wszystkim: 

  • liczba osób reagujących na publikowane treści,
  • reakcje odbiorców na podobne treści w przeszłości, 
  • jakość publikowanych postów,
  • inne czynniki, takie jak: pora dnia, sposób dostępu do Facebooka (na komputerze, na urządzeniu mobilnym, poprzez aplikację). 

Powyższe czynniki decydują o rozmiarze i zmienności zasięgu, ale dodatkowo za zasięg organiczny odpowiadają algorytmy Facebooka, które biorą pod uwagę setki, a może nawet tysiące innych zmiennych. Te jednak pozostają tajemnicą dla osób postronnych, a odpowiedzialne za to algorytmy są regularnie aktualizowane.

Dlaczego zasięg organiczny jest ważny i wciąż brany pod uwagę? Głównie dlatego, że świadczy o jakości prowadzonej komunikacji. Facebook faworyzuje treści, które podobają się wielu osobom. Najprościej rzecz ujmując, jeśli tworzysz treści ciekawe i angażujące odbiorców, masz większe szanse na dotarcie do nowych grup docelowych ze swoim przekazem. 

Na początku brand pages pozwalały użytkownikom na interakcję z ulubionymi markami, markom z kolei – na skuteczną komunikację z odbiorcami. Wszystko to nie wymagało od firm żadnych nakładów finansowych. Jeśli marka chciała dotrzeć do większej grupy fanów, mogła zwiększyć liczbę osób, do której dociera jej komunikat, przyciągać kolejnych fanów i powiększać zasięg za pomocą płatnej promocji. Obecnie możemy zaobserwować, że bezpłatne dotarcie do naszych obserwatorów jest coraz trudniejsze. Facebook zaczął ograniczać zasięg organiczny. Dziś nawet największe profile z ogromną rzeszą fanów docierają do zaledwie kilku procent odbiorców. Głównym celem tych działań może być chęć nakłonienia twórców do korzystania z płatnej promocji swoich treści, czyli docierania do odbiorców za pieniądze.

Czy w tej sytuacji, jako administrator fan page’a, możesz coś zrobić? Istnieje wiele teorii na temat metod zwiększania zasięgu organicznego publikowanych treści – może to być publikowanie postów tylko z urządzeń mobilnych, planowanie publikacji o określonych godzinach czy korzystanie z jednego formatu postu jak zdjęcie lub wideo. Są to jednak tylko próby „prześcignięcia algorytmu”, który zawsze będzie o krok przed nami. 

Jak tworzyć interesujące treści i zwiększać zasięg organiczny?

Nie jest tajemnicą, że media społecznościowe bazują na treści, a więc kontencie. Treść wstawiona w odpowiedni kontekst może być receptą na sukces. Polubienia, komentarze i udostępnienia świadczą o zaangażowaniu czytelników i znacząco zwiększają zasięg organiczny posta. Nie pojawiają się one zaś pod materiałami o średniej lub niskiej jakości. W świecie przeładowanym treściami musisz zaskoczyć swoich fanów, żeby ich zaangażować. Na pewno nie uzyskasz tego efektu wpisem zawierającym frazesy. Pamiętaj również, że jeśli masz do wyboru opublikować dwa słabsze posty lub jeden lepszy i bardziej przemyślany, to zdecyduj się na tę drugą opcję.

Z powyższych względów nie należy zbyt mocno sugerować się kolejnymi doniesieniami o tym, jaki rodzaj postów zyskuje największy zasięg organiczny. Wszystko zależy od twojej kreatywności i jakości samego posta. Z jednym zastrzeżeniem – posty z filmami umieszczonymi bezpośrednio na Facebooku faktycznie odznaczają się większym zasięgiem i zazwyczaj wysokim zaangażowaniem. 

Przy publikowaniu treści pisz rzeczy, które są ważne z perspektywy twojej firmy i twojego klienta. Wielu twórców profilów firmowych wpada w pułapkę publikowania treści, które nie odpowiadają tematyce ich działalności. Na Facebooku popularnością cieszą się treści zabawne, humorystyczne. Zastanów się, czy publikując takie treści, odpowiadasz na potrzeby swoich potencjalnych klientów. Wczuj się w ich rolę i publikuj takie informacje, jakich może poszukiwać o twojej firmie i jej usługach potencjalny klient. Przykładowo: jeśli prowadzisz restaurację i zakładasz jej profil na Facebooku, twoi potencjalni klienci będą szukać informacji o twoim lokalu. Pokaż im, co oferujesz, jak wygląda wnętrze restauracji, jak prezentują się potrawy dostępne w lokalu. Nie skazuj ich na przedzieranie się przez treści niezwiązane z twoją branżą. 

Zastanów się również, co i jak chcesz przekazać odbiorcy. Oprócz publikowania treści odpowiadającej twojej działalności, warto przemyśleć formę jej prezentacji. Znajdź swój styl i bądź autentyczny w tym, co robisz. Facebook opiera się na relacjach między ludźmi, a fani najwyżej cenią sobie możliwość komunikacji z marką i szczerość. 

Najpopularniejsze marki na Facebooku wyróżnia spójny, wyjątkowy styl „rozmowy” z odbiorcami. Zastanów się nad tym, kim są twoi klienci, co ich łączy i jaki styl komunikacji okaże się dla tej grupy najbardziej odpowiedni. 

Jeżeli publikujesz post z konta firmowego, możesz dodatkowo precyzyjnie określić grupę docelową posta. Pozwala to na kierowanie posta do osób, które z większym prawdopodobieństwem zareagują na twój komunikat. A to oznacza większy zasięg. Lepiej więc samemu zawęzić zasięg posta do konkretnej grupy użytkowników niż pozwolić, by algorytm Facebooka zrobił to za nas. Daje to nam dodatkowo okazję, by różnicować treści, jeśli nasi odbiorcy dzielą się na wiele grup, np. wiekowych, pod względem płci czy lokalizacji.

Co zwiększa zasięg organiczny postów?

Za większy zasięg organiczny odpowiada liczba zaangażowanych odbiorców, czyli polubienia (a szerzej – reakcje), udostępnienia, komentarze. Warto więc publikować takie treści, które zmuszają fanów do interakcji z marką. 

Przyjęło się, że najbardziej angażującym formatem na Facebooku jest wideo. Procent treści udostępnianych w formie wideo jest coraz wyższy. Jest to szybki i prosty sposób na prezentację treści w ciekawy sposób.

Kolejnym pomysłem na angażowanie fanów jest organizowanie konkursów. Zwróć jednak uwagę na to, co jest dozwolone w regulaminie Facebooka. Pamiętaj też o przygotowaniu własnego regulaminu, w którym zawrzesz najważni...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "MŚP Biznes"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy