Dołącz do czytelników
Brak wyników

Obsługa posprzedażna w wersji premium

Artykuły | 13 października 2018 | NR 2
99

Znacząca większość osób odpowiedzialnych za zarządzanie flotą samochodową w firmie ma przed sobą cele związane z kosztami obsługi floty. Jednocześnie całkowity koszt utrzymania floty samochodowej w większości przedsiębiorstw stanowi jedną z głównych pozycji kosztowych, lokując się tuż za kosztami pracowniczymi oraz kosztami utrzymania głównej działalności przedsiębiorstwa. 

Świadczy o tym, że samochód w firmie jest „cennym” dobrem, obciążającym finanse przedsiębiorstwa, ale stanowi jednocześnie niezbędne narzędzie pracy, bez którego ciężko wyobrazić sobie dalsze prowadzenie działalności. 

Wskazane powyżej argumenty powodują, że osoby odpowiedzialne za zarządzanie flotą w firmie szukają alternatywnych rozwiązań na serwisowanie samochodów we flocie i coraz częściej odchodzą od serwisowania samochodów w Autoryzowanych Stacjach Obsługi. 

Przyczyną takiego stanu rzeczy jest powszechny pogląd, że serwisowanie samochodów w ASO jest bardzo drogie, a jednocześnie nie oferuje żadnej dodatkowej wartości w stosunku do dobrych warsztatów niezależnych. Ale czy to prawda? 

Czy na pewno jednostkowa cena usługi powinna być jedynym czynnikiem, jaki jest brany pod uwagę podczas wyboru miejsca serwisowania pojazdów? Czy w takim razie powinniśmy przykładać te same miary rozpatrując kwestię kosztów eksploatacji pojazdu zarówno w krótkim, jak i długim okresie? 

Samochody dziś a wczoraj

Współczesne samochody różnią się znacząco od tych, które mieliśmy okazję użytkować jeszcze kilka, kilkanaście lat temu. Nie chodzi do końca tylko o zastosowanie w nich nowego wyposażenia lub dodatkowych elementów, które mają za zadanie podnieść komfort lub bezpieczeństwo pasażerów. Najważniejszymi zmianami jest sposób projektowania ich konstrukcji oraz materiały, z jakich są wykonywane. 

We współczesnych samochodach używane są coraz nowocześniejsze materiały, które do tej pory spotykane były jedynie w samochodach sportowych i bolidach. W dzisiejszych czasach obecność w popularnych modelach materiałów takich jak aluminium, włókno węglowe czy stal wysokowytrzymałościowa nie stanowią już dla nikogo zaskoczenia. Jeżeli do tego wszystkiego weźmiemy pod uwagę, że konstrukcja współczesnych samochodów dywersyfikuje użyte do jej budowy materiały w zależności od miejsca i funkcji danego elementu to okaże się, że naprawa pojazdu uszkodzonego, np. w czasie kolizji drogowej, wymaga użycia specjalistycznych technologii i narzędzi. Dzieję się tak, gdyż w jednym obszarze możemy mieć do czynienia z wieloma rodzajami materiałów.

W obliczu ciągle rosnących wymagań z zakresu ochrony środowiska również konstrukcja silników we współczesnych pojazdach musiała ulec zmianie. Zmiany rynkowe związane z globalnym trendem downsizingu silników oraz stosowaniem coraz bardziej efektywnych i oszczędnych jednostek napędowych wymusiły na konstruktorach użycie dodatkowych elementów takich jak turbosprężarki, kompresory oraz filtry cząstek stałych/katalizatory. To właśnie elementy bezpośrednio odpowiedzialne za oczyszczanie spalin odgrywają coraz większą rolę we współczesnych układach napędowych, jednoznacznie wpływając na ponadnormatywne zużycie np. oleju silnikowego. Aby uniknąć negatywnych konsekwencji nieprawidłowego serwisowania współczesnych jednostek napędowych konieczne jest ścisłe przestrzeganie wytycznych serwisowania, przygotowanych i na bieżąco uaktualnianych przez producenta pojazdu. Stosowanie się do nich pozwala na długą i bezproblemową eksploatację pojazdu – co w długim okresie przekłada się na obniżenie kosztów eksploatacji pojazdów we flocie i maksymalne wydłużenie czasu „na drodze”.  

Rzeczywiste koszty serwisowania pojazdu

Koszt serwisowania pojazdu we flocie może być oceniany na dwóch, niezależnych od siebie poziomach agregacji. Dopiero ocena obu pozwala zdefiniować rzeczywiste koszty serwisowania pojazdów we flocie i wskazać trafne wnioski dotyczące budowania strategii serwisowej floty. 

Pierwszy z poziomów oparty jest o wynegocjowane na rynku warunki handlowe serwisowania pojazdów danej floty. Jest to najczęściej oceniany poziom przez osoby odpowiedzialne za zarządzanie flotą w firmie, uwarunkowany jednostkowymi cenami za naprawy, zawierających w sobie robociznę oraz niezbędne części zamienne użyte podczas napraw. Na tym poziomie koszty najczęściej są optymalizowane poprzez:
 

  1. Negocjacje warunków handlowych z dostawcami usług serwisowych – obniżenie jednostkowych stawek za roboczogodzinę oraz zwiększenie rabatu na części pozwala na szybkie uzyskanie wymiernego obniżenia kosztów eksploatacji floty,
  2. Wybór/zmianę sieci serwisowej dla pojazdów we flocie – zmiana strategii serwisowej floty poprzez przeniesienie napraw z serwisów autoryzowanych do sieci serwisów nieautoryzowanych pozwala początkowo na obniżenie jednostkowego kosztu naprawy pojazdów w krótkim okresie,
  3. Zamianę oryginalnych części zamiennych na dostępne na rynku zamienniki – zastąpienie oryginalnych części zamiennych sygnowanych przez producenta pojazdu na dostępne zamienniki wpływa na obniżenie całkowitego kosztu naprawy pojazdów.

Jestem przekonany, że każdy Fleet Manager ma doświadczenia z co najmniej jednym z powyższych obszarów optymalizacji kosztów floty. Czy jednak zawsze bierzemy pod uwagę negatywne skutki, jakie mogą płynąć z wprowadzenia powyższych zmian dla jakości przeprowadzanych napraw? 

Obniżenie stawek za roboczogodzinę oraz zwiększenie rabatu na części zamienne najczęściej powoduje, że warsztaty mniej chętnie zabierają się za naprawę takich samochodów, co z kolei bezpośrednio przekłada się na czas oczekiwania użytkownika na naprawę pojazdu....

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "MŚP Biznes"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy