Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zarządzanie sprzedażą

30 sierpnia 2019

NR 8 (Sierpień 2019)

Personal branding w praktyce

0 60

Marka to wszystko, co inni mówią o Tobie, kiedy Ciebie w ich pobliżu nie ma. Dlatego warto zadać sobie kilka pytań: Czy właściwie się komunikujesz? Czy inni naprawdę wiedzą, na czym polega Twoja praca i w razie potrzeby mogą się z Tobą skontaktować?

Odkąd pamiętam personal branding zawsze był tematem, który budził zainteresowanie. W dobie influencer marketingu i promocji firm przez ludzi, którzy ją tworzą, stał się on jeszcze popularniejszy. Internet i social media tylko ten trend przyspieszyły i upowszechniły.

Prawda jest taka, że każdy z nas jest marką. Każdy z nas coś sobą komunikuje, czy tego chce, czy nie. Nawet mając ukryte konto w mediach społecznościowych, mówimy wprost – jestem, działam, ale tylko niektórzy mogą dowiedzieć się o mnie więcej.

W zależności od tego, w którą stronę chcesz poprowadzić swój personal branding i co w jego wyniku chcesz osiągnąć, wybierasz inne kanały, kreujesz inny przekaz. Dziś chciałabym wprowadzić Cię w podstawy budowania personal brandingu i pokazać, jak zacząć swoją przygodę ze świadomym tworzeniem siebie w oczach innych.

Po pierwsze: zdecyduj, jak chcesz być kojarzony 

Pomyśl o słowach „nowoczesność” i „pewność”. Na pewno każdemu z nas przyjdzie co innego do głowy, stanie przed oczami inny obraz. Co ciekawe, robiąc ten test swoim bliskim, nikt do tej pory nie wymienił człowieka, a samochody! Te słowa tak zostały „zagarnięte” przez branżę motoryzacyjną, że w pierwszej kolejności właśnie z autami je kojarzymy. A z jakimi wyrazami Ty chcesz być kojarzony? Ja np. nie lubię słowa „profesjonalny”, bo jest ono równie pojemne, jak „innowacyjny”. Pomyśl o słowach związanych z tym, czym się zajmujesz na co dzień. Co jest Twoją główną specjalizacją, wokół której chcesz budować swój wizerunek? Skuteczny doradca ubezpieczeniowy, skrupulatna księgowa, copywriter, na którego można liczyć? Jakie są Twoje słowa? 

Po drugie: do kogo chcesz mówić

Zdecyduj, kto ma się dowiedzieć o Twojej specjalizacji. Czy to ma być przyszły szef, u którego chciałbyś pracować? Czy może klient z branży motoryzacyjnej? Każdy z nich ma inne potrzeby i szuka czego innego.

Kiedy już określisz, jak chcesz być kojarzony, należy także ustalić, z jakim przekazem będziesz kontaktował się do swoich wymarzonych klientów. Przede wszystkim trzeba dowiedzieć się, jakiego rodzaju treści, informacji czy też aktywności oni poszukują.

Zrób tabelkę i podziel ją na trzy kolumny. W jednej wypisz grupę docelową, do której mówisz, w drugiej – co mówisz, a w trzeciej – gdzie mówisz.

Po trzecie: gdzie znajdziesz te osoby

Pisanie o tym, w jaki sposób przerobić stare ubrania na nowe w czasopiśmie poświęconym meblom, nie da takiego rezultatu, jak w medium o tematyce modowej. Oczywiście trochę tutaj wyolbrzymiam, ale chcę tylko podkreślić, jak ważne jest sprawdzenie, czy Twoja grupa docelowa jest tam, gdzie chcesz być widoczny. Portali i mediów społecznościowych jest obecnie na rynku bardzo dużo. Warto wybrać takie, które nie tylko będą skuteczne, ale i efektywne – w szybszym okresie dadzą Ci zwrot z inwestycji, ja...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "MŚP Biznes"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy