Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

29 sierpnia 2019

NR 8 (Sierpień 2019)

Pięć warunków, które musi spełniać Twoja strona internetowa

0 66

Fragment poradnika Model StoryBrand – zbuduj skuteczny przekaz dla swojej marki. Jak mówić do klientów, żeby nas rozumieli, Wydawnictwo MT Biznes 2019. Jeśli chcesz, by Twoja działalność internetowa była świetnie odbierana i przynosiła coraz większe zyski, koniecznie przeczytaj nie tylko urywek, który tu publikujemy, ale i całą książkę!

Przycisk „Kup teraz” dobrze widoczny na ekranie


Kiedy ktoś odwiedza Twoją stronę, najpierw widzi to, co zostało zamieszczone w jej górnej części. Często używam określenia „nad zgięciem strony” – mam wtedy na myśli analogię do gazety papierowej i artykułów wydrukowanych powyżej miejsca, w którym zgina się ją na pół. W przypadku strony internetowej chodzi o to, by ważne zdjęcia i teksty umieszczać powyżej miejsca, w którym użytkownik zacznie przewijać stronę.

Moja żona otrzymała niedawno w prezencie członkostwo w internetowej akademii kulinarnej z Seattle. Znajomy przysłał jej kartę jako wyraz wdzięczności za pomoc przy tworzeniu strony jego firmy. Początkowo Betsy była podekscytowana, aż do chwili, gdy odwiedziła tę witrynę. Na głównej stronie (zanim się zalogowała) zamieszczono piękne zdjęcie ciasta marchewkowego, a pod nim jakiś niezrozumiały żart o tym, że warto mieć coś do jedzenia podczas oglądania Gry o tron. Nie wiedzieliśmy, o co chodzi. Przewinęła stronę w dół i odtworzyła znajdujący się tam krótki filmik w nadziei, że wyjaśni jej on, czym właściwie została obdarowana. Zamiast tego znalazła film animowany opowiadający o powstaniu firmy. Człowiek o imieniu Joe poznał kogoś o imieniu Karen, która znała kogoś o imieniu Todd, a oni wszyscy uwielbiają gotować!

Dopiero gdy się zalogowała i zaczęła sprawdzać ofertę, poczuła się znowu podekscytowana. Przyszła do łóżka tamtego wieczoru i zaczęła mi opowiadać o jakimś naturalnym składniku, którego można użyć, żeby wywabić kolor z alkoholu, co sprawi, że wszystkie drinki będą przezroczyste. Nie rozumiałem, dlaczego to takie ważne, dopóki nie wyjaśniła mi, że wtedy szałwia z naszego ogródka będzie się lepiej prezentowała jako dekoracja. 

– Aha, chodzi o szałwię – powiedziałem. 

– Ich usługa polega na tym, żeby wydobywać urok szałwii?

– Nie – odparła Betsy. 

– Zabrało mi to parę godzin, ale w tym całym członkostwie chodzi o to, że trójka przyjaciół z Seattle zrobi ze mnie eksperta w kuchni.

BINGO! Betsy to powiedziała. Wypowiedziała dokładnie te słowa, które powinni byli zamieścić w górnej części swojej strony internetowej: „Zrobimy z Ciebie eksperta w kuchni!”.

To krótkie zdanie pomogłoby nam zrozumieć, co oferują, a nawet nadawało się na hasło, dzięki któremu o ich biznesie moglibyśmy opowiadać innym.

Bez wątpienia przez swoją stronę tracą wielu potencjalnych klientów, ponieważ potrzeba sporo wysiłku, żeby zrozumieć, jakiego rodzaju usługi właściwie świadczą. Nawet moja żona, która teraz uwielbia tę stronę, poddałaby się na samym początku, gdyby nie to, że dostała darmowy dostęp.

Chodzi o to, że klient natychmiast po wejściu na stronę musi wiedzieć, co może zyskać. Treść musi od razu przemawiać do wyobraźni, a zdania powinny być krótkie. Układ powinien być przejrzysty, na stronie nie powinno być mnóstwa przycisków i zbędnych treści. Niedawno odwiedziłem stronę firmy Squarespace. Było na niej napisane tylko: „Pomagamy tworzyć piękne strony internetowe”. Świetne. Mogliby mówić o wielu sprawach, ale ponieważ wiedzą, że przekaz musi być zwięzły i konkretny, zarabiają miliony.

Zdjęcia i tekst w górnej części strony powinny spełniać jedno z poniższych kryteriów.

• Nawiązywać do aspiracji

Obiecując, że uczynią z mojej żony profesjonalistkę w kuchni, właściciele szkoły gotowania z Seattle daliby jej sygnał mówiący o tym, co może zyskać – odnosiłoby się to do jej aspiracji. 
Czy możesz pomóc swoim klientom nabyć jakieś umiejętności? Czy po skorzystaniu z Twojej oferty staną się innymi ludźmi? Powiedz to jasno.

• Obiecywać rozwiązanie problemu

Jeśli potrafisz rozwiązać jakiś problem, powiedz nam o tym. 
Czy jesteś w stanie powstrzymać mojego kota od drapania mebli? Sprawić, że mój samochód nie będzie się już przegrzewał? Włosy przestaną mi wypadać? Powiedz to. Nie po to wchodzę na Twoją stronę, żeby się dowiedzieć, ile zdobyłeś pucharów w firmowych rozgrywkach siatkówki. Jestem tu, żeby rozwiązać mój konkretny problem.

• Przedstawiać ofertę firmy

Najprostsze, co możemy zrobić na swojej stronie, to precyzyjnie określić zakres swojej działalności. Na naszej ulicy jest sklep o nazwie local Honey, która mogłaby sugerować, że sprzedają w nim miód z okolicznych pasiek. Na szczęście właściciele rozwiali wątpliwości, dodając do szyldu hasło: „Sprzedajemy ubrania. Robimy fryzury”. Mamy to. local Honey sprzedaje odzież i świadczy usługi fryzjerskie. W mojej głowie został przyporządkowany do odpowiedniej kategorii i będę o nim pamiętał, gdy będę potrzebował ubrań czy nowej fryzury.

Przyjrzyj się swojej stronie i upewnij się, że jasno wynika z niej, co oferujesz. Niektórzy nasi klienci wprawdzie informują o ofercie, ale dopiero w połowie akapitu zaczynającego się od słów: „Nasza firma istnieje na rynku od 1979 roku, stawiamy na doskonałą jakość i dbałość o klienta...”. Wszystko pięknie, ładnie, ale J.K. Rowling nie rozpoczęła pierwszej książki o Harrym Potterze od słów: „Nazywam się J.K. Rowling i od dawna marzyłam o tym, by pisać...”. To, że od zawsze chciała napisać książkę, nie jest częścią historii Harry’ego Pottera. 

J.K. Rowling jest na tyle mądra, by to wiedzieć. Od razu przeszła do rzeczy. Zaciekawiła czytelnika. Sławna pisarka jest mądra, ale my też możemy tacy być. Oferta zamieszczona w górnej części strony to pewny sposób na zaciekawienie klienta tym, co mamy do powiedzenia.

Czytelne wezwanie do działania

Jeśli nie jesteś pewien, czym jest wezwanie do działania, przeczytaj rozdział 8. książki. To ważne. Na razie wystarczy, byś wiedział, że cały sens istnienia Twojej strony internetowej polega na tym, by zamieścić na niej bezpośrednie wezwanie do działania, czyli przycisk, który będzie czytelny i atrakcyjny. Choć prowadzimy biznes po to, żeby służyć klientom i czynić świat lepszym, szybko znikniemy z rynku, jeśli nikt nie będzie klikał na przycisk „Kup teraz”. Nie ukrywajmy go zatem.

Istnieją dwie najlepsze lokalizacje przycisku wzywającego do działania. Pierwsza to prawy górny róg strony, a druga – środek ekranu, „powyżej zagięcia”. Wzrok klienta przesuwa się szybko po stronie, tworząc wzór w kształcie litery Z. Jeśli zatem umieścimy logo firmy w lewym górnym rogu i być może również slogan reklamowy, w prawym górnym rogu zamieścimy przycisk „Kup teraz”, pośrodku strony znajdzie się oferta firmy wraz z kolejnym przyciskiem „Kup teraz”, to mamy szansę na przebicie się z naszym przekazem przez chaos w umyśle klienta – klient będzie wiedział, jaką rolę możemy odegrać w jego historii.

 

W celu uzyskania najlepszego efektu przyciski „Kup teraz” powinny wyróżniać się kolorem innym od wszystkich pozostałych przycisków na stronie (najlepiej bardziej jaskrawym, aby były dobrze widoczne) i obydwa powinny być identyczne. 

Wiem, że może się to wydawać zbyt nachalne, ale pamiętaj, że ludzie nie czytają stron internetowych, tylko omiatają je wzrokiem w poszukiwaniu informacji. Dlatego przycisk zachęcający do zakupu powinien pojawiać się jak refren. Odbiorca musi coś wiele razy usłyszeć (lub przeczytać), by przyswoić sobie informacje, więc należy wielokrotnie mobilizować go do działania.

Pośrednie wezwania do działania także powinny być oczywiste, ale nie możemy pozwolić, aby odwracały uwagę od tych bezpośrednich. Ja lubię umieszczać nieco mniej wyróżniający się przycisk call to action zaraz obok przycisku „Kup teraz” tak, aby pytania: „Wyjdziesz za mnie?” i „Czy jeszcze się spotkamy?” były umiejscowione obok siebie. Pamiętaj, że jeśli nie skłonisz klientów do złożenia zamówienia, nie zrobią tego.
 

 

Promienne twarze na zdjęciach

Słowa to główny składnik naszego przekazu, ale nie jedyny. Zdjęcia, które zamieszczamy na stronie, także niosą ze sobą pewne informacje. Jeśli odbiorcy widzą na stronie zdjęcie budynku, w którym mieści się nasza firma, marnujemy ich uwagę na...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "MŚP Biznes"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy