Dołącz do czytelników
Brak wyników

Dla przedsiębiorcy

4 stycznia 2019

NR 4 (Grudzień 2018)

Postawiliśmy na sektor MŚP!

0 12

Od 15 lat Carefleet S.A. pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas oraz pieniądze, oferując kompleksowe i elastyczne usługi z obszaru finansowania i zarządzania pojazdami służbowymi. Należąca do Grupy Crédit Agricole spółka jako jeden z pierwszych w Polsce podmiotów z branży Car Fleet Management skierowała ofertę wynajmu długoterminowego samochodów do firm z sektora MŚP. O tym, jak wygląda obsługa flot w mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach rozmawiamy z Frédérickiem Lustigiem, prezesem zarządu Carefleet S.A.

Carefleet specjalizuje się w wynajmie długoterminowym samochodów. Czy mógłby Pan wyjaśnić, na czym dokładnie polega ten model finansowania pojazdów służbowych?

Frédérick Lustig: Wynajem długoterminowy to rozwiązanie, które z roku na rok cieszy się coraz większym uznaniem polskich przedsiębiorców, w tym również reprezentantów mikro, małych i średnich podmiotów. W ramach stałej, z góry ustalonej opłaty miesięcznej, firmy mają zapewnione finansowanie samochodów oraz szereg usług dodatkowych, w tym 
m.in. obsługę techniczną, sezonową wymianę i przechowywanie opon czy ubezpieczenie. Z jednej strony wynajem umożliwia więc redukcję kosztów, które trzeba ponosić w przypadku zakupu pojazdów na własność, z drugiej zaś pozwala precyzyjnie zaplanować budżet na obsługę samochodów w długiej perspektywie czasu. Co istotne, wszelkimi sprawami dotyczącymi pojazdów zajmują się doświadczeni eksperci Carefleet S.A., którzy wspierają klientów i użytkowników na każdym etapie współpracy – począwszy od doradztwa przy wyborze nowego samochodu, poprzez jego rejestrację i ubezpieczenie, aż po kompleksową opiekę serwisową przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.

Jak pokazują statystyki, najpopularniejszymi formami finansowania samochodów w sektorze MŚP wciąż pozostaje leasing i zakup ze środków własnych. Czy uważa Pan, że wynajem długoterminowy ma szansę z nimi realnie konkurować? 

FL: Jak najbardziej, jestem o tym przekonany. Oczywiście wymaga to czasu, dużych nakładów pracy po stronie firm CFM, a także zmian w mentalności samych przedsiębiorców. I to się już dzieje. Coraz więcej przedstawicieli mikro, małych i średnich firm traktuje samochody służbowe w kategorii narzędzia pracy – mają być niezawodne i efektywne z ekonomicznego punktu widzenia. Posiadanie pojazdów na własność staje się z kolei kwestią coraz mniej istotną. Jak wynika z badań realizowanych przez Instytut Keralla na zlecenie Carefleet S.A., z wynajmu długoterminowego samochodów korzysta już ponad 20 proc. firm z sektora MŚP. To o niemal 15 proc. więcej niż w 2009 roku.
To duża zmiana. Warto również dodać, że w co dziesiątej firmie w tym sektorze wynajem długoterminowy jest obecnie dominującym modelem finansowania floty.

Z czego więc wynika coraz większa popularność wynajmu długoterminowego wśród mikro, małych i średnich firm? 

FL: Tak jak wspomniałem na początku, jest to na pewno w dużej mierze kwestia oszczędności. Umowy o wynajem zawierane są na okres od roku do czterech lat, a ich podpisanie nie wymaga od przedsiębiorcy wnoszenia opłaty inicjalnej, dzięki czemu firmowy kapitał nie ulega zamrożeniu i może zostać przeznaczony na realizację innych ważnych zadań związanych z rozwojem prowadzonej działalności. Zresztą mówiąc o oszczędnościach, mam na myśli nie tylko oszczędność pieniędzy, ale również czasu. Mówi się, że czas to pieniądz, ale dla naszych Klientów czas to może być również odpoczynek, życie prywatne i rodzinne, czyli bardzo ważne wartości. My pomagamy im ten czas oszczędzać, przejmując wiele obowiązków związanych z administracją i utrzymaniem floty. Warto bowiem dodać, że w wynajmie długoterminowym stałe, miesięczne raty pokrywają nie tylko koszt użytkowania samochodu, ale również dodatkowe usługi związane z obsługą pojazdów. Wynikającą z tego dodatkową korzyścią jest możliwość precyzyjnego zaplanowania kosztów w długiej perspektywie czasu, co dla przedsiębiorców jest kwestią szczególnie istotną. Wreszcie wynajem jest rozwiązaniem bardzo kompleksowym i elastycznym, dzięki czemu można dopasować jego parametry do indywidualnych potrzeb każdego przedsiębiorstwa. 

Carefleet jako jedna z pierwszych film na polskim rynku zaoferowała wynajem długoterminowy przedsiębiorcom z sektora MŚP. Wcześniej była to raczej usługa zarezerwowana dla dużego biznesu…  

FL: Tak, to prawda. Carefleet bardzo wcześnie dostrzegł ogromny potencjał, który drzemie w sektorze MŚP i jako jedna z pierwszych firm z branży Car Fleet Management zaczął dostosowywać ofertę do potrzeb małych i średnich przedsiębiorstw. Można powiedzieć, że w pewnym sensie były to działania pionierskie, które wymagały od nas zupełnie nowego spojrzenia na potrzeby Klientów. Wcześniej posiadaliśmy bogate doświadczenie w obsłudze korporacji i dużych przedsiębiorstw, okazało się jednak, że firmy z sektora MŚP mają zupełnie inne oczekiwania. Obecnie niemal 80 procent naszych Klientów stanowią małe i średnie firmy. Dla nas to sektor o znaczeniu strategicznym, dlatego też uważnie przyglądamy się, co dzieje się na tym rynku. Już od kilku lat prowadzimy na przykład badania mające na celu lepsze poznanie preferencji przedstawicieli małych i średnich firm w aspekcie finansowania pojazdów i ich parametrów, ale również wymagań klientów odnośnie jakości obsługi.

Czym według Pana różni się obsługa MŚP w porównaniu do większych przedsiębiorstw? Czy jest to zadanie trudniejsze?

FL: Przede wszystkim w firmach z sektora MŚP Klient bardzo często jest także użytkownikiem samochodu. To zupełnie inna relacja niż w przypadku dużych przedsiębiorstw, gdzie zarządzaniem flotą zajmują się wyznaczone osoby lub działy. Obsługa takiego Klienta jest bardziej rozbudowana. Sprawami użytkowników zajmuje się dział operacyjny, z kolei do kontaktów z osobami administrującymi pojazdy po stronie Klienta, oddelegowany jest zespół opiekunów. Właściciele przedsiębiorstw użytkujących trzy, cztery, a niekiedy tylko jeden samochód, nie potrzebują takiego rozdziału obsługi. Taki Klient chce mieć jeden numer telefonu, pod który dzwoni i oczekuje, że po drugiej stronie będzie osoba, która doskonale orientuje się w sytuacji firmy i kompleksowo załatwi wszelkie sprawy związane z jego służbowymi samochodami. Aby efektywnie obsługiwać przedsiębiorców z sektora MŚP, musieliśmy odpowiednio poukładać nasze procesy wewnętrzne. Myślę, że wyróżnia nas to na tle innych firm w branży. 

Koniec roku to zwyczajowo czas życzeń i planów na przyszłość. Czego życzyłby Pan przedstawicielom mikro, małych i średnich firm w 2019 roku? 

FL: Przede wszystkim dynamicznego rozwoju, umacniania pozycji na rynku, wielu sukcesów – i to nie tylko tych finansowych, ale także więcej czasu dla siebie i bliskich oraz oczywiście… pięknych samochodów.   

Przypisy