Dołącz do czytelników
Brak wyników

Nowoczesny HR

8 maja 2019

NR 6 (Kwiecień 2019)

Rekrutacja pracowników blue collar

0 119

Rekrutacja pracowników blue collar to bardzo wymagający proces. Gdzie szukać odpowiednich kandydatów i w jaki sposób ich pozyskać? Czego oczekują od potencjalnego pracodawcy najlepsi z nich? Sprawdzamy.

W Polsce wciąż trwa rynek pracownika, na którym to kandydaci dyktują warunki. Jak podaje Główny Urząd Statystyczny, bezrobocie w skali roku wynosi 5,7%, jest mała dostępność kandydatów na rynku i jednocześnie duże zapotrzebowanie przez pracodawców na kadry. W drugim kwartale 2019 r. co piąta firma z branży produkcyjnej planuje zwiększenie zatrudnienia, mierząc się jednocześnie z niedoborem kandydatów do pracy. Według raportu ManpowerGroup „Niedobór Talentów” w Polsce najbardziej brakuje wykwalifikowanych pracowników fizycznych, w tym spawaczy, mechaników, elektryków oraz operatorów produkcji i maszyn. Z tych powodów firmy często decydują się na pozyskiwanie pracowników z zagranicy, np. z Ukrainy lub z Azji. Warto jednak podkreślić, że proces legalizacji pracowników z Dalekiego Wschodu jest bardzo czasochłonny i może negatywnie wpłynąć na realizację projektów rekrutacyjnych. Barierą w zatrudnianiu cudzoziemców są m.in. różnice kulturowe, które często nie są akceptowane przez współpracowników, a także wydłużony proces adaptacji nowego pracownika. Gdzie zatem znaleźć pracowników blue collar? Jak do nich dotrzeć? 
 

BLUE COLLAR

Blue collar, czyli „niebieskie kołnierzyki”, to określenie osób zatrudnionych przy pracach fizycznych. Najczęściej mowa tu o wykonywaniu pracy przy produkcji, w halach magazynowych, fabrykach oraz transporcie.


Program płatnych poleceń

Jednym z najskuteczniejszych źródeł pozyskania nowych pracowników są rekomendacje pracownicze. Systemy polecenia oferty pracy wśród znajomych doskonale sprawdzają się również w sektorze produkcji przemysłowej i pomagają zrealizować projekty rekrutacyjne, w ramach których zatrudnienie w firmie znajduje nawet kilkadziesiąt osób w ciągu jednego dnia. 

Media społecznościowe

Kandydaci za pomocą mediów społecznościowych w szybki sposób mogą wyszukać ofertę pracy i na nią zaaplikować. Oczekują oni również szybkiego kontaktu od potencjalnego pracodawcy i informacji w sprawie dalszego etapu rekrutacji. 
 

W jaki sposób za pomocą mediów społecznościowych można efektywnie pozyskiwać pracowników blue collar? 

W działaniach rekrutacyjnych z powodzeniem sprawdzają się ogłoszenia w serwisie Facebook. Kandydatów przyciągają krótka treść oraz informacje dotyczące wynagrodzenia. W dotarciu do nich skutecznie pomaga określenie odbiorców naszego posta. Ogłoszenie, które jest skierowane do kandydatów z wybranej lokalizacji, już po 10 minutach od publikacji generuje duży spływ aplikacji. Rekrutacja za pomocą ogłoszenia na Face-
booku jest pomocna, jeśli w firmie zauważamy rosnącą rotację pracowników, a także wtedy, gdy projekt wymaga zatrudnienia pracowników w krótkim czasie. 

Szczegóły oferty pracy

Oferta pracy powinna zawierać takie informacje, które są dla kandydata najbardziej istotne. Są to m.in. szczegóły dotyczące wynagrodzenia, rodzaju umowy, czasu i miejsca wykonywania pracy, charakteru pracy oraz benefitów pozapłacowych, w tym opłacanego przez pracodawcę transportu do miejsca pracy. Zakłady produkcyjne coraz częściej inwestują w to rozwiązanie, dzięki czemu rekrutacja rozszerza się o miejscowości sąsiadujące z miejscem pracy i poszerza bazę potencjalnych kandydatów. Warto również zawrzeć w swojej ofercie informacje o pakiecie szkoleń, kursach doszkalających, by pozyskać pracowników blue collar, którzy nie posiadają wymaganych umiejętności. 

Google Ads

Rekruterzy coraz częściej wykorzystują narzędzia wyszukiwarki Google, chcąc przyciągnąć pożądanych kandydatów. System reklamowy Google’a pozwala na wypromowanie ofert pracy w wynikach wyszukiwania i na stronach www. Wyświetlanie reklam oraz promowanie ofert można również dopasować do odbiorcy. Najczęściej spotykanym rozwiązaniem jest ustalenie zasięgu wyświetlania reklam w zależności od miejsca pracy przy jednoczesnym wyznaczeniu budżetu dziennego lub miesięcznego, jaki pracodawca chce przeznaczyć na reklamę. Kl...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "MŚP Biznes"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy