Dołącz do czytelników
Brak wyników

Skuteczny marketing

4 stycznia 2019

NR 4 (Grudzień 2018)

Rok w reklamie internetowej. Co się zmieniło i co czeka nas w kolejnych miesiącach?

0 115

Koniec roku zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nim czas wszelkich podsumowań. Zastanawiasz się, jak wyglądał ten rok na rynku reklamy internetowej, a zwłaszcza na Facebooku? Chcesz dowiedzieć się, jakie zmiany przyniósł nam rok 2018, a jakie czekają nas w kolejnych 12 miesiącach? Jaka będzie strategia Facebooka na zarządzanie powierzchnią reklamową w 2019 roku? Co nowego planuje wprowadzić Face- book, by uczynić nasze kampanie jeszcze efektywniejszymi? Oto podsumowanie ubiegłorocznych trendów i nowości w Internecie, na Facebooku i w jego narzędziach reklamowych oraz prognoza trendów na 2019 rok.

 

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak wyglądała sytuacja na rynku reklamy internetowej w 2018 roku?
  • Co nowego wprowadził Facebook w swojej platformie?
  • Jakie zmiany zaszły w płatnej promocji na Facebooku?
  • Jakie są prognozy na rok 2019?

 

Reklama internetowa podbija rynek

O sile i wpływie Internetu oraz mediów społecznościowych na nasze codzienne życie nie trzeba już nikogo przekonywać. To właśnie w sieci spędzamy z roku na rok coraz więcej czasu. Tu nawiązujemy relacje z bliskimi i nowo poznanymi osobami, a coraz częściej również postanawiamy, jako konsumenci, wydawać nasze pieniądze podczas zakupów online. Nie dziwi więc fakt, że – jak wynika z danych IAB Polska – w pierwszym półroczu 2018 roku na reklamę internetową w Polsce wydano prawie 2,2 mld zł. Wraz z konsumentem, który przeniósł się do sieci, idą reklamodawcy. Tegoroczny wynik jest aż o 17% lepszy w porównaniu z tym samym okresem w 2017 roku, a według prognoz rok 2018 może zamknąć się kwotą nawet 4,6 mld zł. W kolejnym roku wydatki na Internet mogą przewyższyć po raz pierwszy w historii te na reklamę w telewizji! 

Wydatki na reklamę online po pierwszym półroczu 2018

Źródło: IAB Polska/materiały prasowe

 

Według prognoz coraz bardziej realny staje się scenariusz, zgodnie z którym na przełomie roku 2018 i 2019 dojdzie do historycznego momentu na rynku reklamowym w Polsce. Łączne wydatki na wszystkie rodzaje reklamy w Internecie mogą przekroczyć wydatki reklamowe na telewizję, co sprawi, że reklama internetowa stanie się największym medium na polskim rynku. 

W związku z przeniesieniem się klientów do Internetu – jest to od lat medium, w którym coraz chętniej swoje pieniądze wydają również reklamodawcy. Przewagą sieci względem telewizji, radia czy reklamy zewnętrznej jest m.in.:

  • możliwość precyzyjnego dopasowania reklam do odpowiednich grup odbiorców, 
  • mierzalność zasięgu reklam,
  • sprawdzenie skuteczności reklam,
  • testowanie w jednym czasie wielu formatów i wersji reklamy.

Reklamodawcy wydają również coraz więcej pieniędzy, by promować swoje produkty na urządzeniach mobilnych – w 2018 roku zanotowano znaczący wzrost w tym segmencie – o 33%. Po raz kolejny mamy też „rok wideo”, a co za tym idzie, zwiększa się liczba materiałów przygotowywanych w tym formacie, stąd analogiczny wzrost miał miejsce w przypadku reklam przy treściach wideo w sieci. Utrzymujący się od lat trend dwucyfrowych wzrostów wydatków reklamowych w segmencie wideo online również w tym roku nie uległ zmianie. Kolejny rok z rzędu ilość materiałów wideo zwiększała się szybciej niż pozostałych formatów, stając się główną siłą napędową dla reklamy internetowej.     

Zmiany na Facebooku w 2018 roku

Facebook od lat stara się za wszelką cenę poprawić wyniki swoich reklamodawców, ponieważ doskonale zdaje sobie sprawę, że im większa ich skuteczność teraz, tym większe budżety w przyszłości. Firma dba, aby jak najlepiej edukować specjalistów od reklam, upraszczać cały proces tworzenia kampanii i możliwie szybko rozwijać algorytmy, które coraz lepiej poznają użytkowników portalu. Budżety reklamodawców rosną zdecydowanie szybciej niż liczba nowych użytkowników Facebooka. Dlatego największy serwis społecznościowy świata musi zatroszczyć się także o rozwój dostępnej powierzchni reklamowej i powstawanie nowych miejsc na reklamę – takich jak Facebook stories, Marketplace oraz Instagram, które otwierają się na reklamy.

Stały spadek zasięgów fanpage’y możemy obserwować już od kilku miesięcy. Zmiana, najbardziej odczuwalna dla firmowych stron, a także dla wszystkich profili niekomercyjnych, uderzyła jednak wraz z początkiem 2018 roku, kiedy Mark Zuckerberg, założyciel Facebooka, oznajmił, że – mając na względzie dobro i zaangażowanie użytkowników – od tej pory będą oni widywać więcej postów swoich znajomych i rodziny. Czy w ten sposób twórca Facebooka „zachęca” firmy do płatnej promocji swoich treści? Prawdopodobnie tak. Nie jest tajemnicą, że model biznesowy tej platformy opiera się na bezpłatnym członkostwie i płatnych kampaniach. 

Dlaczego Mark Zuckerberg podjął taką decyzję? Face...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "MŚP Biznes"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy