Dołącz do czytelników
Brak wyników

Skuteczny marketing

4 stycznia 2019

NR 4 (Grudzień 2018)

Rok w reklamie internetowej. Co się zmieniło i co czeka nas w kolejnych miesiącach?

0 175

Koniec roku zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nim czas wszelkich podsumowań. Zastanawiasz się, jak wyglądał ten rok na rynku reklamy internetowej, a zwłaszcza na Facebooku? Chcesz dowiedzieć się, jakie zmiany przyniósł nam rok 2018, a jakie czekają nas w kolejnych 12 miesiącach? Jaka będzie strategia Facebooka na zarządzanie powierzchnią reklamową w 2019 roku? Co nowego planuje wprowadzić Face- book, by uczynić nasze kampanie jeszcze efektywniejszymi? Oto podsumowanie ubiegłorocznych trendów i nowości w Internecie, na Facebooku i w jego narzędziach reklamowych oraz prognoza trendów na 2019 rok.

 

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak wyglądała sytuacja na rynku reklamy internetowej w 2018 roku?
  • Co nowego wprowadził Facebook w swojej platformie?
  • Jakie zmiany zaszły w płatnej promocji na Facebooku?
  • Jakie są prognozy na rok 2019?

 

Reklama internetowa podbija rynek

O sile i wpływie Internetu oraz mediów społecznościowych na nasze codzienne życie nie trzeba już nikogo przekonywać. To właśnie w sieci spędzamy z roku na rok coraz więcej czasu. Tu nawiązujemy relacje z bliskimi i nowo poznanymi osobami, a coraz częściej również postanawiamy, jako konsumenci, wydawać nasze pieniądze podczas zakupów online. Nie dziwi więc fakt, że – jak wynika z danych IAB Polska – w pierwszym półroczu 2018 roku na reklamę internetową w Polsce wydano prawie 2,2 mld zł. Wraz z konsumentem, który przeniósł się do sieci, idą reklamodawcy. Tegoroczny wynik jest aż o 17% lepszy w porównaniu z tym samym okresem w 2017 roku, a według prognoz rok 2018 może zamknąć się kwotą nawet 4,6 mld zł. W kolejnym roku wydatki na Internet mogą przewyższyć po raz pierwszy w historii te na reklamę w telewizji! 

Wydatki na reklamę online po pierwszym półroczu 2018

Źródło: IAB Polska/materiały prasowe

 

Według prognoz coraz bardziej realny staje się scenariusz, zgodnie z którym na przełomie roku 2018 i 2019 dojdzie do historycznego momentu na rynku reklamowym w Polsce. Łączne wydatki na wszystkie rodzaje reklamy w Internecie mogą przekroczyć wydatki reklamowe na telewizję, co sprawi, że reklama internetowa stanie się największym medium na polskim rynku. 

W związku z przeniesieniem się klientów do Internetu – jest to od lat medium, w którym coraz chętniej swoje pieniądze wydają również reklamodawcy. Przewagą sieci względem telewizji, radia czy reklamy zewnętrznej jest m.in.:

  • możliwość precyzyjnego dopasowania reklam do odpowiednich grup odbiorców, 
  • mierzalność zasięgu reklam,
  • sprawdzenie skuteczności reklam,
  • testowanie w jednym czasie wielu formatów i wersji reklamy.

Reklamodawcy wydają również coraz więcej pieniędzy, by promować swoje produkty na urządzeniach mobilnych – w 2018 roku zanotowano znaczący wzrost w tym segmencie – o 33%. Po raz kolejny mamy też „rok wideo”, a co za tym idzie, zwiększa się liczba materiałów przygotowywanych w tym formacie, stąd analogiczny wzrost miał miejsce w przypadku reklam przy treściach wideo w sieci. Utrzymujący się od lat trend dwucyfrowych wzrostów wydatków reklamowych w segmencie wideo online również w tym roku nie uległ zmianie. Kolejny rok z rzędu ilość materiałów wideo zwiększała się szybciej niż pozostałych formatów, stając się główną siłą napędową dla reklamy internetowej.     

Zmiany na Facebooku w 2018 roku

Facebook od lat stara się za wszelką cenę poprawić wyniki swoich reklamodawców, ponieważ doskonale zdaje sobie sprawę, że im większa ich skuteczność teraz, tym większe budżety w przyszłości. Firma dba, aby jak najlepiej edukować specjalistów od reklam, upraszczać cały proces tworzenia kampanii i możliwie szybko rozwijać algorytmy, które coraz lepiej poznają użytkowników portalu. Budżety reklamodawców rosną zdecydowanie szybciej niż liczba nowych użytkowników Facebooka. Dlatego największy serwis społecznościowy świata musi zatroszczyć się także o rozwój dostępnej powierzchni reklamowej i powstawanie nowych miejsc na reklamę – takich jak Facebook stories, Marketplace oraz Instagram, które otwierają się na reklamy.

Stały spadek zasięgów fanpage’y możemy obserwować już od kilku miesięcy. Zmiana, najbardziej odczuwalna dla firmowych stron, a także dla wszystkich profili niekomercyjnych, uderzyła jednak wraz z początkiem 2018 roku, kiedy Mark Zuckerberg, założyciel Facebooka, oznajmił, że – mając na względzie dobro i zaangażowanie użytkowników – od tej pory będą oni widywać więcej postów swoich znajomych i rodziny. Czy w ten sposób twórca Facebooka „zachęca” firmy do płatnej promocji swoich treści? Prawdopodobnie tak. Nie jest tajemnicą, że model biznesowy tej platformy opiera się na bezpłatnym członkostwie i płatnych kampaniach. 

Dlaczego Mark Zuckerberg podjął taką decyzję? Facebook chce wrócić do swoich korzeni, czyli tworzenia społeczności. Według analiz twórców, właśnie przeglądanie postów dotyczących aktywności naszych znajomych, nie zaś profili firmowych, wpływa na człowieka pozytywnie, a oglądanie reklam lub treści tworzonych przez firmy – wręcz odwrotnie. Portal ten powstał w końcu, by łączyć ludzi, stąd większy nacisk kładzie się na komentarze znajomych oraz interakcje z nimi. Trudno się nie zgodzić z tą tezą, ale sam sposób wprowadzenia tych zmian można już oceniać nie do końca pozytywnie. Od czasu wejścia zmian w życie, w ich konsekwencji:

  • nie widzimy wszystkich postów stron, które polubiliśmy 
  • i które obserwować rzeczywiście chcemy,
  • dostajemy więcej powiadomień na temat aktywności 
  • naszych znajomych: oznaczenia, polubienia, udostępnienia, komentarze itp.,
  • wciąż widujemy dużo reklam, ale są one coraz częściej 
  • kierowane do znajomych osób lubiących daną stronę.

Osiąganie dotychczasowych zasięgów publikowanych treści staje się niemal niemożliwe w przypadku profili niekomercyjnych, które nie płacą Facebookowi za promowanie postów oraz bardzo trudne w przypadku małych firm. Facebook pozostaje jednak wciąż jednym z najlepszych sposobów dotarcia do klienta. Jedyne co nam pozostaje, to dostosować się do tej sytuacji i tworzyć atrakcyjne treści, dbać o odpowiednie tworzenie reklam, wykorzystywać urozmaicone formaty oraz zachęcać użytkowników przez te treści do interakcji. 

Nowy algorytm Facebooka promuje przede wszystkim interakcje użytkowników z publikowaną treścią. Jeśli zdołamy ich nakłonić do aktywnej dyskusji pod postami, mamy sporą szansę na zwiększenie zasięgu naszych treści. Każdy komentarz to dodatkowo szansa na to, że post pojawi się na tablicy kolejnych znajomych osób. Dobrym rozwiązaniem jest także urozmaicanie publikowanych materiałów przez: 

  • wideo, 
  • estetyczne zdjęcia, 
  • relacje live, 
  • dobrze dostosowane treści, które pozwolą dotrzeć 
  • do większego grona odbiorców.

Należy również obserwować nowe opcje, które są udostępniane przez Facebooka, jak możliwość dodawania postów 3D czy nowe narzędzie do wgrywania wideo. Na bieżąco pojawiają się też rozwiązania dotyczące promocji i rozwijania naszych grup.

Facebook w cieniu afer i skandali

W kontekście zmian, które obserwujemy na najpopularniejszym portalu społecznościowym, nie sposób pominąć dwóch wydarzeń, które miały ogromny wpływ na kształt marketingu na Facebooku – wprowadzenie RODO oraz, powiązaną z ustawą o ochronie danych osobowych, aferę Cambridge Analytica.Rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO) weszło w życie 25 maja 2018 roku. Są to spójne zasady ochrony danych osobowych dla wszystkich krajów w całej Europie. Ustawa ta obowiązuje wszystkie firmy, które przetwarz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "MŚP Biznes"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy