Dołącz do czytelników
Brak wyników

Skuteczny marketing , Otwarty dostęp

4 marca 2019

NR 5 (Luty 2019)

Skuteczne kampanie na Facebooku dla twojej firmy – jak je stworzyć krok po kroku

0 217

Jeśli prowadzisz fanpage firmowy na Facebooku, zapewne nie raz zetknąłeś się z licznymi utrudnieniami, które wynikają z ograniczenia zasięgu organicznego na Facebooku, jak chociażby niewielkie zaangażowanie pod publikowanymi treściami czy znikomy odsetek fanów, do których dotarłeś ze swoim postem. Podpowiadamy, jak można sobie z tym poradzić.

 

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie są rodzaje kampanii reklamowych na Facebooku.
  • Który cel kampanii będzie odpowiedni.
  • Jak dobrać odpowiednią grupę docelową.

Zmiany, które wprowadza Facebook na swojej platformie, zmniejszają liczbę treści publikowanych przez firmy na rzecz postów udostępnianych przez znajomych. Głównym celem tych zmian jest większe zaangażowanie użytkowników i zachęcenie ich do częstszych interakcji z oglądanymi treściami, a w konsekwencji do dłuższego spędzania czasu na Facebooku. 

Choć sama platforma pozostaje darmowa, widoczna jest tendencja, która wymusza na administratorach stron korzystanie z płatnych rozwiązań. Jak głoszą twórcy, dzięki reklamom na Facebooku i Instagramie można w prosty sposób rozwinąć swoją firmę przez wyświetlanie reklam i postów oraz precyzyjne docieranie do wybranej grupy docelowej. Jak więc przygotować samodzielnie skuteczną kampanię reklamową na Facebooku, by osiągnąć założone cele? Na co zwracać szczególną uwagę, a czego się wystrzegać? Jak przekonasz się po lekturze tego artykułu, stworzenie kampanii na Facebooku nie jest trudne.

Krok pierwszy – cel kampanii

Przed przystąpieniem do tworzenia swojej pierwszej płatnej promocji na Facebooku musisz założyć konto reklamowe. Dzięki temu zyskasz dostęp do wielu narzędzi pozwalających na precyzyjne dobranie grupy docelowej dla Twoich treści. Po podaniu wszystkich niezbędnych informacji możesz przejść do stworzenia pierwszej kampanii.

Reklamodawcy, tworząc kampanie na Facebooku, mają określone cele, które chcą osiągnąć dzięki płatnym działaniom. 
Są to tak zwane cele reklamowe. W ramach kampanii możesz stworzyć reklamy, które pozwolą Ci zrealizować wybrane cele, czyli wywołać u odbiorców pożądane działanie lub efekt. Przykładowo, jeśli Twoim celem jest zachęcenie większej liczby osób do odwiedzenia Twojej witryny, możesz wybrać kampanię, która spośród wszystkich użytkowników Facebooka wybierze te, które najchętniej przechodzą na strony zewnętrzne. Tworząc reklamy w tej kampanii, wybierasz odpowiednie obrazy, tekst i grupę odbiorców, które pomogą zrealizować ten cel.

Facebook oferuje wiele celów, z których, w zależności od własnych potrzeb, możesz wybrać ten, który interesuje Cię najbardziej z biznesowego punktu widzenia i pomoże Ci osiągnąć oczekiwany efekt.

W zależności od założonego podstawowego celu marketingowego Facebook wyróżnia trzy podstawowe rodzaje kampanii ze względu na czynności podjęte przez odbiorców:

    • Świadomość marki.
    • Działania podjęte przez grupę odbiorców.
    • Konwersje.

Jeśli zależy Ci na zaistnieniu w świadomości potencjalnych klientów ze swoją marką, wybierz cel kampanii Świadomość i rozpoznawalność marki. Ten rodzaj kampanii pozwoli Ci dotrzeć do osób, które z większym prawdopodobieństwem zwrócą uwagę na Twoje reklamy i zwiększą znajomość marki. Możesz również ustawić kampanię z celem Zasięg, której głównym celem jest wyświetlenie Twojej treści maksymalnej liczbie osób. Ten rodzaj kampanii sprawdzi się, jeśli dopiero zaczynasz prowadzić swoją działalność na Facebooku i chcesz szybko i w krótkim czasie dotrzeć do wielu potencjalnych klientów.

Jednym z najczęściej wykorzystywanych przez reklamodawców rodzajów płatnej promocji jest kampania zorientowana na konkretne działanie, która dzieli się na poniższe cele:

  • Ruch – ten rodzaj promocji pozwala skierować więcej osób do miejsca docelowego, które może znajdować się na Facebooku lub poza nim, np. do Twojej strony internetowej, aplikacji lub konwersacji w Messengerze. Celem tego działania jest zachęcenie odbiorców do odwiedzenia z witryny lub skorzystania z aplikacji. Wybierając Ruch jako cel, możesz tworzyć reklamy, które umożliwiają odsyłanie odbiorców do Facebooka lub poza niego (kliknięcia przekierowujące do witryny), zwiększenie liczby osób przechodzących do aplikacji mobilnej lub komputerowej (aktywność w aplikacji). Dodatkowo, możesz wybrać, dokąd chcesz skierować ruch: wskazać witrynę lub aplikację, aby odesłać do nich odbiorców.
  • Instalacje aplikacji – w tym rodzaju kampanii możesz zwrócić się do osób, które już zainstalowały aplikację. W sekcji Grupa odbiorców kreatora reklam możesz wybrać targetowanie osób, które już znają Twoją aplikację.
  • Aktywność dotycząca posta – ten rodzaj kampanii ma za zadanie zachęcić osoby do wyświetlenia Twojego posta lub strony i interakcji z nimi. Aktywność wobec publikacji może obejmować komentarze, udostępnienia, polubienia lub reakcje na wydarzenia. Co więcej, interakcje wobec postów mogą zwiększyć dodatkowo zasięg publikacji przez wyświetlanie się na tablicach znajomych tych osób. Tym sposobem zwiększasz nie tylko liczbę odbiorców dla swoich treści, ale również szansę na zdobycie nowych fanów i potencjalnych konsumentów wśród znajomych Twojej grupy docelowej. 
  • Wyświetlenia filmu – wideo zdobywa coraz większą popularność na Facebooku. Odbiorcy chętniej wchodzą w interakcję z treściami wideo. Za pomocą tego celu możesz promować filmy. Od Ciebie zależy, czy będzie to prezentacja produktu lub usługi, zakulisowe sceny z życia firmy, czy historie klientów w celu zwiększenia popularności Twojej marki. Możliwości jest wiele, a atrakcyjny materiał wideo z pewnością przyciągnie wielu odbiorców. 
  • Pozyskiwanie kontaktów – reklamy stworzone w ramach kampanii zorientowanej na pozyskiwanie kontaktów docierają do osób, które, będąc zainteresowane Twoją firmą, są skłonne zostawić swoje dane kontaktowe. 
  • Wiadomości – za pomocą kampanii z tym celem możesz skłonić więcej osób do rozmów z Twoją firmą w Messengerze. Twoi klienci mogą skontaktować się z Tobą przed dokonaniem zakupów, zadać Ci pytanie lub skorzystać z Twojej pomocy. Interakcje z marką to jedna z głównych korzyści obecności na Facebooku. Pamiętaj, by dbać o swoich klientów i aktywnie odpowiadać na wiadomości.

Budżet i harmonogram 

Po wybraniu interesującego Cię celu kampanii, pora przejść do ustawień zaawansowanych. W zależności od tego, czy chcesz kierować odbiorców reklamy na swoją stronę na Facebooku, 
do Messengera lub na witrynę internetową, z poziomu zestawu reklam możesz wybrać miejsce docelowe. 

Następnym krokiem jest określenie budżetu. Jest to kwota, jaką zamierzasz wydać na wyświetlanie swoich reklam odbiorcom. Jest to również narzędzie do kontroli kosztów, które pozwala Ci mieć kontrolę nad całością wydatków na dany zestaw reklam lub całą kampanię i podobnie jak strategia składania ofert pomaga kontrolować koszt za wynik.

Budżet możesz określić na poziomie zestawu reklam lub całej kampanii. W przypadku wyboru budżetu dla całej kampanii, system sam określa, jakie kwoty przeznaczyć na poszczególne zestawy reklam. Bez względu na to, który z nich wybierzesz, dostępne są dwa typy budżetu:

  • Budżet dzienny to średnia kwota, którą zamierzasz przeznaczyć na zestaw reklam lub kampanię każdego dnia.
  • Budżet całkowity to z kolei kwota, którą planujesz wydać na zestaw reklam lub całą kampanię w określonym przez Ciebie czasie trwania promocji.

Grupa docelowa – do kogo kierować reklamy?

Za każdym razem, kiedy publikujesz treści, powinieneś się zastanowić nad tym, do kogo kierujesz swoje treści. Od wyboru właściwej grupy docelowej w dużej mierze zależy późniejsza skuteczność całej kampanii. Dlatego po ustawieniu budżetu i harmonogramu kampanii pora przejść do jednego z ważniejszych elementów – grupy docelowej, do której mają trafić Twoje reklamy. Narzędzia reklamowe Facebooka pozwalają na precyzyjne określenie odbiorców przez takie wskaźniki, jak: wiek, płeć, lokalizacja naszych odbiorców, urządzenia, z których korzystają, a także zainteresowania określone na podstawie aktywności na Facebooku. Co więcej, możesz tworzyć własne grupy niestandardowe na podstawie:

Jeśli zależy Ci na zaistnieniu w świadomości potencjalnych klientów ze swoją marką, wybierz cel kampanii Świadomość i rozpoznawalność marki. Ten rodzaj kampanii pozwoli Ci dotrzeć do osób, które z większym prawdopodobieństwem zwrócą uwagę na Twoje reklamy i zwiększą znajomość marki. Możesz również ustawić kampanię z celem Zasięg, której głównym celem jest wyświetlenie Twojej treści maksymalnej liczbie osób.

...

Artykuł jest dostępny dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałów.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy