Brak wyników

Biznes news

9 września 2019

W Wielkopolsce wiemy, jak przygotować następców w firmach rodzinnych!

197

Godzenie relacji rodzinnych i biznesowych to prawdziwa sztuka, która pomaga zachować odpowiedni balans. Rodzice dorastających sukcesorów nierzadko widzą w nich swoich następców już od pierwszych chwil życia. Jednak droga do fotela prezesa nie zawsze jest łatwa. Odpowiednie przygotowanie i zrozumienie na czym polega fenomen rodzinnych przedsiębiorstw wymaga czasu, wiedzy i kompetencji. Z myślą o przyszłości młodych liderów i zachowania trwałości polskich firm rodzinnych Instytut Biznesu Rodzinnego organizuje 4. edycję Kongresu Next Generation. Już 17-18 października w Poznaniu spotkają się sukcesorzy z całej Polski, by wspólnie poszerzać umiejętności, zdobywać wiedzę, wymieniać się doświadczeniami i odkrywać inspiracje do dalszego kształtowania swojej kariery i przyszłości firm rodzinnych. Kongres to wyjątkowe wydarzenie, które przez lata stało się platformą dla spotkań i wymiany doświadczeń młodych liderów chcących kultywować rodzinną przedsiębiorczość. To dzięki niemu w Wielkopolsce wykształciliśmy niezwykłą społeczność NextG – przyszłych właścicieli polskich przedsiębiorstw rodzinnych. 
 

Wprowadzając dziecko do rodzinnego biznesu rodzice chcą, by potomek mógł jednocześnie rozwijać przedsiębiorstwo i realizować własne pomysły. Proces ten nazywa się procesem sukcesji, który jest często złożony i skomplikowany. Po drodze do objęcia fotela prezesa czekają na sukcesora i jego rodziców spore wyzwania i szanse, które należy prawidłowo wykorzystać. Dlatego do przeprowadzenia procesu sukcesji tak bardzo potrzeba nie tylko zaangażowania obu stron, ale także wiedzy i kompetencji. O te dwa istotne elementy od lat troszczy się Instytut Biznesu Rodzinnego z pomocą grona ekspertów.

Zostań częścią społeczności NextG

Tylko 36% firm w Polsce uważa się za rodzinne, ale aż 57% z nich planuje sukcesję. Dla Instytutu Biznesu Rodzinnego, prowadzonego przez dr Adriannę Lewandowską ważne jest, aby procent polskich przedsiębiorstw rodzinnych wzrastał. Zamiast przekazywać wypracowany przez rodzinę kapitał w obce ręce, lepiej zachować go w kręgu rodziny oddając firmę pod opiekę młodego pokolenia. Przed właścicielami przedsiębiorstw, które decydują się iść tą drogą pojawia się wyzwanie przekazania nie tylko samej własności i władzy, ale także wiedzy i wartości powiązanych z firmą rodzinną.  Odpowiednio przygotowując potomka do przyszłego zarządzania przedsiębiorcy zyskują pewność, że przekazanie firmy będzie skutkowało jej dalszym rozwojem. Niestety przeprowadzenie procesu sukcesji na własną rękę nie należy do łatwych zadań. Nierzadko źle przeprowadzona sukcesja kończy się upadkiem rentowności przedsiębiorstwa. Dlatego działalność Instytut Biznesu Rodzinnego skupia się m.in. na doradztwie w zakresie skutecznych sukcesji. Dążąc do utrzymania, jak największej liczby polskich przedsiębiorstw w drugim pokoleniu Instytut od lat przeprowadza szereg działań kształtujących przyszłość młodych liderów i firm rodzinnych.

Jedną z podejmowanych przez IBR aktywności jest organizacja jedynego w Polsce wydarzenia kierowanego tylko do sukcesorów z przedsiębiorstw rodzinnych – Kongresu Next Generation. To prawdziwa wizytówka poznańskiego profesjonalizmu. Skupiając się na wymianie doświadczeń i pozyskaniu wiedzy od największych przedsiębiorców w kraju, przez 24 godziny kształtuje się tutaj umiejętności przyszłych właścicieli. Młode pokolenie nie musi już błądzić po omacku szukając sprawdzonego przepisu na sukces. To wyjątkowe dwa dni, które mają na celu nie tylko naukę i budowanie kompetencji, ale także networking i nawiązanie trwałych relacji biznesowych oraz inspirowanie młodych liderów do dalszego rozwoju. Dla wielu firm rodzinnych nadchodzą zmiany w postaci Rewolucji nextGEN, na którą warto się odpowiednio przygotować czerpiąc wiedzę od sukcesorów, którzy przeszli już przez skomplikowany proces sukcesji. Nie bez powodu o Kongresie mówi się, że jest dobą jaka może odmienić życie sukcesorów!

W tym roku na uczestników czekają nie tylko merytoryczne, poparte doświadczeniami prelekcje, ale również osiem kreatywnych warsztatów. Dzięki tej aktywności sukcesorzy będą poszerzać swoje dotychczasowe kompetencje i szukać inspiracji do dalszego rozwoju pod okiem sprawdzonych ekspertów. Jakie obszary kompetencji niezbędnych w codzienności właściciela firmy zostaną poruszone? Tym razem organizatorzy stawiają na szlifowanie umiejętności w zakresie finansów, prawa, komunikacji interpersonalnej, marketingu i zarządzania kryzysowego. Program został stworzony z myślą o potrzebach i wyzwaniach, które stają przed sukcesorami na drodze do fotela prezesa oraz tuż po objęciu władzy. Warsztaty zostaną przeprowadzone przez praktyków, którzy na co dzień są specjalistami w swoich branżach.

Kongres Next Generation to również forma wspólnej debaty, podczas której sukcesorzy mają okazję porozmawiać o przyszłości swojej kariery i pomysłach na rozwój firm rodzinnych oraz wymienić się dotychczasowymi doświadczeniami. Nierzadko wprowadzanie nowości bywa trudne ze względu na przyzwyczajenia nestorów (rodziców dzierżących władzę w przedsiębiorstwach), z którymi warto rozmawiać o trendach. Dlatego częścią agendy wydarzenia stał się wyjątkowy Ring Dyskusyjny, podczas którego uczestnicy i organizatorzy podejmą się poszukania odpowiedzi na pytanie dotyczące nowoczesnych wyzwań stających przed rodzinnymi przedsiębiorstwami. Rozważone zostaną kwestie takie jak: wdrażanie e-commerce, wykorzystywanie trendów, współpraca z nestorem i wykorzystywanie jego doświadczeń do kreowania nowych działań, internacjonalizacja biznesu rodzinnego oraz tworzenie zupełnie nowych marek przez sukcesorów.

W gronie zaproszonych prelegentów i ekspertów znajdują się przede wszystkim młodzi sukcesorzy gotowi dzielić się swoimi doświadczeniami związanymi z procesem sukcesji i rozmawiać o przyszłości firm rodzinnych. Na scenie wystąpią m.in. Patrycja Krzanowska (Grupa Nowy Styl), Mi...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy