Dołącz do czytelników
Brak wyników

Liderzy biznesu

8 maja 2019

NR 6 (Kwiecień 2019)

Warto zabiegać o kulturę innowacji na co dzień

0 55

Rozmawiamy z Marcinem Balickim, Prezesem Zarządu Millennium Leasing, Wiceprzewodniczącym Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu, współtwórcą działającej w jego ramach Grupy ds. digitalizacji, coachem, twórcą forum dyskusyjnego „Filozofia przy sobocie (Polska)” na LinkedIn, poświęconego m.in. zarządzaniu i rozwojowi osobistemu.

Panie Marcinie, od 25 lat związany jest Pan z branżą finansową, gdzie pełnił Pan funkcje doradcze i zarządcze na szczeblach menedżerskich, dyrektorskich aż po struktury Zarządu i funkcję Prezesa. Jak Pan globalnie, z perspektywy praktyka i obserwatora, ocenia zmiany, które dokonały się w polskiej gospodarce i sferze finansów w ostatnim ćwierćwieczu?

Marcin Balicki: Banalnie byłoby odpowiedzieć, że w gospodarce i w finansach zmieniło się wszystko, ale byłaby to prawda. Gdyby jednak wyodrębnić z tych zmian najważniejsze obszary, to wskazałbym trzy. Po pierwsze – rozwój gospodarczy, a w szczególności wejście Polski do Unii Europejskiej, otworzyły przed polskimi przedsiębiorcami niespotykane wcześniej możliwości. Wiele firm albo nawet całych branż, takich jak transport drogowy, znakomicie poradziło sobie z podziwianymi wcześniej zachodnimi konkurentami, stając się wręcz zagrożeniem dla status quo na niezmiennym i stabilnym, wydawało się, rynku europejskim. Mimo że w ostatnim okresie pada na nas cień odniesionego sukcesu, w postaci prób uregulowania wspólnego rynku w kierunku ograniczenia wolnej konkurencji, to nadal wielkie osiągnięcie, którego bardzo często nie jesteśmy świadomi.

Drugim obszarem, w którym zaszły ogromne zmiany, jest sam sposób prowadzenia firm, zarządzania nimi, doboru menedżerów i współpracowników. Jeszcze niedawno, w dużym uproszczeniu oczywiście, powszechne było wymaganie: „co możesz dla mnie załatwić”. Załatwić – w szerokim znaczeniu tego słowa, niekoniecznie od razu niewłaściwym. Dzisiaj coraz częściej kryterium staje się – „gdzie możemy razem dojść”. Czyli nie ilu klientów przyprowadzisz ze sobą, ale jak skutecznie wyszkolisz zespół, żeby to on rozwijał nasz biznes. Ciągle mam niedosyt takiego podejścia, ale zmiany są widoczne gołym okiem. Inną zmianą w obszarze zarządzania jest coraz węższa specjalizacja. Jest to podyktowane presją na efektywność działania, ale generuje ryzyko na przyszłość, bo wąsko wyspecjalizowane funkcje łatwiej jest zastąpić przez rozwiązania automatyczne, a z kolei wąsko wyspecjalizowani pracownicy będą mieli większą trudność odnalezienia się na zmieniającym się rynku pracy.

I wreszcie trzeci obszar, najbliższy mi zawodowo, to sektor finansowy. Na naszych oczach całkowicie zmienił się sposób korzystania z usług finansowych. W latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku, kiedy zaczynałem pracę w bankowości, przewaga konkurencyjna polegała np. na tym, że w oddziale nie było kolejek, a przelewy przychodzące z zagranicy księgowane były w ciągu kilku, a nie kilkunastu dni. Dzisiejsza bankowość coraz bardziej, a bankowość korporacyjna – praktycznie całkowicie, przeniosła się do świata cyfrowych technologii i bezpośrednich relacji klienta z jego opiekunem w banku. Podobną drogę przechodzi również branża leasingowa, gdzie intensywnie pracujemy na forum Związku Polskiego Leasingu, żeby razem przeskoczyć kilka stopni na schodach prowadzących do w pełni cyfrowej usługi leasingowej.

Od maja 2017 roku pełni Pan funkcję członka Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu. W 2018 r. polskie firmy wyleasingowały nieruchomości i ruchomości w wartości przekraczającej 82,6 mld zł, a od ponad 6 lat notujemy średnioroczny wzrost w tym obszarze przekraczający 18,5%. Co Pana zdaniem przyczynia się do tak dużej popularności tej formy finansowania inwestycji wśród polskich przedsiębiorców i jak wyglądają te dane na tle innych europejskich krajów i tamtych sektorów gospodarki? 

MB: Aby odpowiedzieć na to pytanie, przywołam opinie samych zainteresowanych, tj. przedsiębiorców. Badania realizowane dla Związku Banków Polskich pokazują, że leasing jest postrzegany jako bezpieczna i przyjazna dla przedsiębiorców forma finansowania. Do najważniejszych czynników mających wpływ na wybór firmy leasingowej respondenci zaliczają: ofertę cenową (73% badanych oceniło, że ma ona duży lub bardzo duży wpływ), otwartość na negocjacje (69%) oraz szybkość podejmowania decyzji (67%). Czy można sobie wyobrazić ważniejsze czynniki przy wyborze źródła finansowania? Chyba nie. Z perspektywy Millennium Leasing mogę powiedzieć, że szczególnie w segmencie inwestycji w maszyny i urządzenia, firma leasingowa, często posiadając wiedzę na temat negocjowania kontraktów na dostawę z konkretnym producentem, jest w stanie ograniczyć ryzyko swoje oraz swojego klienta. To taki dodatkowy benefit, uzyskiwany przez przedsiębiorcę, który zna się na swoim biznesie, ale kontrakty inwestycyjne, z natury rzeczy, zawiera znacznie rzadziej niż my.

Czy podobnie jest w Europie? Tu znowu posłużę się badaniami – tym razem zleconymi na koniec 2018 r. przez Komisję Europejską we wszystkich krajach UE (w tym w Polsce). Wynika z nich jednoznacznie, że leasing wspiera finansowanie inwestycji małych i średnich firm w całej Europie. W krajach UE średnio 47% firm wytypowało leasing jako najbardziej istotne źródło finansowania – w Polsce ten instrument jest ważny dla 59% firm. Przytoczone wyniki badań opinii znajdują odzwierciedlenie w danych rynkowych. W Europie średnia dynamika rynku leasingu wyniosła 7,8% r/r (rok do roku), podczas gdy polski rynek leasingu wyróżnił się wysokim, bo aż 19,7% tempem wzrostu (przytaczam dane Leaseurope i ZPL za pier...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "MŚP Biznes"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy