Brak wyników

Mobilność

4 marca 2019

NR 5 (Luty 2019)

Wypożyczalnie samochodów dostawczych. Jak działają i kto z nich korzysta?

331

Stworzenie wypożyczalni samochodów dostawczych lub specjalistycznych to bardzo kosztowny biznes. Jednak z uwagi na fakt, że wiele firm, a także osób prywatnych woli wypożyczyć samochód dostawczy bądź osobowego vana, to coraz bardziej intratny interes. Kiedy lepiej kupić dostawcze auta i budować flotę, a kiedy korzystniej jest je wynająć, zamawiając usługi? Sprawdziliśmy to.

 

Z usług wypożyczalni samochodów dostawczych najczęściej korzystają firmy. – Na co dzień mamy do czynienia z biznesem każdego rodzaju i wielkości: od jednoosobowych działalności gospodarczych po duże przedsiębiorstwa. Poza firmami o charakterze biznesowym obsługujemy również klientów z osobowością prawną, fundacje, samorządy, a nawet Kancelarię Prezydenta RP. Jednak nie zamykamy się jedynie na tym obszarze i często wynajmują od nas pojazdy osoby prywatne, dla których jesteśmy alternatywą, np. firm transportowych bądź zajmujących się przeprowadzkami – mówi Daniel Gromadzki, prezes Dostawcze24 sp. z o.o. sp.k. 

Najbardziej popularnymi pojazdami są furgony, zwane także vanami, blaszakami czy furgonetkami – auta z wydzieloną przestrzenią ładunkową oddzieloną od szoferki, w całości zabudowane karoserią, z dostępem do przestrzeni ładunkowej zarówno przez drzwi tylne, jak i przesuwne z boku. Są to pojazdy wszechstronne i pozwalające załadować niemal każdy typ ładunku oraz bardzo wygodne w prowadzeniu dzięki napędowi na przednią oś. Największą popularnością cieszą się modele najdłuższe, o ponad 4-metrowej długości przestrzeni ładunkowej oraz podwyższane, o możliwościach transportu ładunku przekraczającego wysokość 2 m. Plusem dla osób czy podmiotów wypożyczających takie auta jest to, że mimo ich sporych rozmiarów wciąż do ich prowadzenia wystarczy prawo jazdy kategorii B.

Typy pojazdów

Jakiego typu pojazdy musi posiadać w swoich zasobach porządna wypożyczalnia samochodów dostawczych? – W naszej ofercie posiadamy niemal wszystkie typy pojazdów z segmentu aut dostawczych. Od małych aut dostawczych, umożliwiających wjazd samochodem do garaży podziemnych, poprzez auta średnie, a kończąc na samochodach wyspecjalizowanych typu: plandeka, kontener z windą, chłodnia czy mroźnia – mówi Daniel Gromadzki. – Wszystkie nasze pojazdy cechują się dopuszczalną masą całkowitą do 3,5 t, co pozwala na ich prowadzenie bez dodatkowych uprawnień – dodaje. Czy jednak posiadaczom małych i średnich firm bardziej opłaca się wynajmować pojazdy dostawcze i specjalistyczne? Czy lepiej inwestować we własną flotę? Pytamy u źródła. – Z naszych informacji wynika, że coraz więcej firm z segmentu małych i średnich przedsiębiorstw dostrzega korzyści wynikające z wynajmowania pojazdów dostawczych, ze względu na rosnące koszty posiadania własnej floty. 

Co roku można bowiem obserwować wzrost cen nowych aut, kosztów związanych z obsługą serwisową oraz ubezpieczeniem. W przypadku działalności, które nie wykorzystują samochodów dostawczych na co dzień, posiadanie takich pojazdów jako własnych jest z ekonomicznego punktu widzenia nieopłacalne –
wyjaśnia. Według Daniela Gromadzkiego z roku na rok można zauważyć rosnące zainteresowanie usługami wynajmu samochodów dostawczych ze strony osób, których biznes opiera się na codziennym wykorzystywaniu środków transportu. Są to potentaci z branży transportowej oraz dystrybucyjnej.

Rosnący rynek

Zdaniem prezesa Dostawcze24, w biznesie zaobserwować można rosnące zapotrzebowanie na wszystkie typy pojazdów dostawczych, jakie oferują wypożyczalnie. Czyli z roku na rok rośnie popyt na chłodnie i mroźnie, co po części wynika zarówno z wysokiej ceny zakupu takich pojazdów, jak i długiego terminu oczekiwania na wykonanie specjalnego rodzaju zabudowy.
Do wypożyczalni samochodów dostawczych i specjalistycznych trafia coraz więcej zapytań o auta z tzw. windą samozaładowczą, dzięki czemu klienci wynajmujący pojazdy specjalistyczne mogą w łatwy sposób sami załadować, a przede wszystkim później wyładować cięższy ładunek w miejscu docelowym. Daniel Gromadzki zwraca uwagę, że trzeba wcześniej sprawdzić, czy nawet jeśli jesteśmy w stanie przygotować własną rampę i sprzęt do załadunku, to czy nie zabraknie nam tego typu udogodnień w miejscu rozładunku. Winda rozwiązuje te problemy, ponieważ możemy łatwo opuścić ładunek do poziomu gruntu, angażując w to tylko jedną osobę.

Dodatkowe koszty

Zdarzają się takie sytuacje w biznesie, że samochód dostawczy jest podstawą utrzymania firmy. Bywa jednak także, że dostawczak potrzebny jest sporadycznie. Wciąż jednak pozostaje kluczową inwestycją, której podjęcie jest dużym obciążeniem finansowym z punktu widzenia małego przedsiębiorstwa. Samochód osobowy lub dostawczy to koszt nie tylko ze względu na sam zakup. To również kwestia wydatków na serwisowanie, utrzymanie pracownika, badania techniczne, ubezpieczenia. Jeśli transport jest wartościowy, dodatkowo dochodzą koszty raportów GPS, pozwalających na monitorowanie pojazdu lub dodatkowe ubezpieczenie. Gdy decydujemy się na wynajem auta dostawczego, powinniśmy założyć okres wypożyczenia samochodu, ponieważ w znaczący sposób wpływa to na cenę. Wynajem z OC sprawcy pozwoli zabezpieczyć firmę na wypadek kolizji. Otrzymamy wówczas auto zastępcze tej samej klasy, bez limitu kilometrów i kaucji. Ważne jest także, aby umowa, którą podpisujemy, w przejrzysty i jasny sposób mówiła o naszych prawach i obowiązkach. Aby zabezpieczyć przewożony transport, warto zapytać także o usługę monitoringu floty. Dokładne raporty GPS pozwolą na bieżąco kontrolować wynajęte pojazdy.

Bywa, że standardowy samochód dostawczy nie wystarczy, aby przewieźć transport z miejsca A do miejsca B. W wielu przypadkach przydatne będą izotermy...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy