Dołącz do czytelników
Brak wyników

Skuteczny marketing

30 sierpnia 2019

NR 8 (Sierpień 2019)

Zwiększ sprzedaż w e-commerce dzięki działaniom marketing automation

0 21

Marketing małych i średnich przedsiębiorstw ma zazwyczaj wspólny mianownik – ograniczony budżet i stosowanie tych samych narzędzi reklamowych od wielu lat. Gdy decydujesz się na prowadzenie e-commerce, musisz wiedzieć, że sprzedaż w internecie wiąże się z dużą dynamiką zmian i pojawianiem się coraz to nowszych technologii. 

Badania polskiego rynku e-commerce pokazują, że z roku na rok rośnie nie tylko liczba sklepów internetowych (w 2018 roku było to ponad 31 tysięcy), ale także osób dokonujących zakupów w sieci. Jak wynika z raportu przygotowanego przez Gemius, ponad 60% internautów dokonuje zakupów w e-sklepach, co daje wzrost o 6 p.p. w stosunku do poprzedniego roku.1 Czy to oznacza, że prowadzenie działalności internetowej to bułka z masłem, a klienci sami do nas trafią? Niestety nie. 56% e-commerce’ów jest w słabej i złej sytuacji finansowej, z czego co trzeci z nich w bardzo złej kondycji. Ekspansja dużych podmiotów handlu w internecie sprawia, że wiele z nowo rejestrowanych sklepów nie wytrzymuje próby czasu2. Większość właścicieli upadających biznesów nie miała pomysłu na rozwój sprzedaży. Nie posiadała także planów marketingowych, a niekiedy nawet świadomości, że warto je opracować. E-commerce potrzebuje marketingu, jak ryba wody. Konkurencja nie śpi!

Jeśli jeszcze nie wiesz, jak prowadzić działania reklamowe w Twoim e-commerce – TESTUJ! Zazwyczaj sektor MŚP zaczyna od social media marketingu, influencer marketingu czy content marketingu, które zapewniają bieżący kontakt z klientem, szeroki zasięg i wartościowe treści. Blisko contentu znajdują się działania SEO, które mają zwiększyć widoczność firmy w internecie, a także płatne kampanie Google Ads lub Facebook Ads, których efekty są szybsze, ale zazwyczaj wymagają większych nakładów finansowych. Bezpośrednie dotarcie do klienta zapewni Ci także e-mail marketing czy SMS-y.

Skoro prowadzisz sprzedaż internetową, to wiesz, jak ważne jest ściągnięcie na Twoją stronę intensywnego ruchu. Mały ruch dostarcza zbyt mało wartościowych danych. Zwiększ go, wykorzystując Google Ads, Facebook Ads oraz inne szerokozasięgowe media. Kiedy użytkownik odwiedza Twoją stronę www, oczekuje dopasowanych do siebie treści i spersonalizowanej oferty. Chce zobaczyć to, co jest dla niego, produkty, które ostatnio oglądał lub te, które są komplementarne do zakupionych w ostatnim czasie towarów. Jest to możliwe m.in. dzięki narzędziom do marketing automation (MA) i sztucznej inteligencji (AI). To one pozwalają na głęboką personalizację przekazów, znacznie lepsze dopasowanie kampanii do potrzeb odbiorcy przy planowaniu, targetowaniu i samej realizacji. Za pomocą sztucznej inteligencji efektywniej zarządzamy danymi, optymalizujemy działania marketingowe i sprzedażowe (np. rekomendacje produktów, zakup reklam w sieci).

Czym w ogóle jest marketing automation i jaką pełni funkcję? Najprościej mówiąc, jest to grupa działań prowadzonych przy użyciu specjalnego oprogramowania, które wspiera usprawnianie procesów marketingowo-sprzedażowych oraz pozwala na budowanie kilkustopniowych schematów interakcji z odbiorcami. Dzięki MA firma ma możliwość identyfikacji swoich klientów (zbiera również dane o użytkownikach tzw. niemonitorowanych, którzy pojawiają się na stronie pierwszy raz) i prowadzenia mocno zindywidualizowanej z nimi komunikacji. Prawidłowe działanie systemu w dużej mierze uzależnione jest od poprawnej konfiguracji oraz jakości i ilości danych, które możemy do systemu dostarczyć.

Dzisiejszy użytkownik internetu, potencjalny klient Twojego e-commerce, ceni sobie swój czas, wybiera oferty dopasowane do własnych zainteresowań i oczekiwań. Systemy klasy marketing automation, np. UserEngage, SALESmanago, GetResponse, HubSpot, Oracle Eloqua, Sare czy ExpertSender, gromadzą dane demograficzne i behawioralne, rozpoznają cyfrową mowę ciała użytkownika (Digital Body Language – DBL), monitorują i interpretują jego zachowania. Dzięki temu są w stanie sprawniej i dokładniej dopasować ofertę pod potencjalnego klienta. 

Czy wiesz, jaką korzyść może przynieść Ci wdrożenie marketing automation?

 

Monitoring zachowania klienta

Po pierwsze, uzyskujesz dostęp do informacj...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "MŚP Biznes"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy